Voor webshops die klaar zijn voor groei: ontdek hoe slimme webshop marketing en onze email marketing software jouw directe omzetgroei kunnen stimuleren.
Daarom kiezen meer dan 250+ bedrijven voor Nextmessage.
Je krijgt de beschikking over alle handige functionaliteiten.
Speciale functionaliteiten voor e-commerce.
Je kunt Nextmessage koppelen met meer dan 6.000 applicaties.
Je bent bij ons aan het juiste adres voor het versturen van nieuwsbrieven, maar ook voor de slimste email marketing campagnes. Gepersonaliseerd op basis van websitebezoek, bestelhistorie én first-party data.
Creëer slimme segmenten en email flows op basis van websitebezoek, bestel historie en andere klantdata. Volledig meetbaar en gepersonaliseerd.
Probeer nu gratisVerstuur binnen 5 minuten je eerste nieuwsbrief. Importeer je contacten, ontwerp een email in de handige email builder en verstuur direct.
Lees meerVerander eenmalige klanten in terugkerende klanten en zorg voor maximale omzet en winst.
Maak een boven verwachting goede indruk door nieuwe klanten te verwelkomen met een email flow die hen kennis laat maken met je webshop, merken en assortiment.
Verhoog de gemiddelde bestelwaarde door klanten producten aan te bieden die aanvullend zijn aan hun aankoop, zoals een hoesje bij een nieuwe telefoon.
Behoud de aandacht van klanten door regelmatig exclusieve deals en loyaliteitsbeloningen te sturen die hen aansporen een nieuwe aankoop te doen.
Wek de interesse van klanten die al een tijdje niets hebben gekocht door ze te lokken met speciale aanbiedingen of een persoonlijke boodschap.
Zorg voor herhaalaankopen met een loyaliteitsprogramma of door herinneringen te sturen voor producten die opnieuw gekocht kunnen worden, zoals cosmetica of voedingssupplementen.
Vergroot de relevantie door aanbiedingen op maat te sturen gebaseerd op het koopgedrag en de voorkeuren van de klant, zoals korting op hun favoriete productlijn.
Herinner klanten aan de items die ze in hun winkelwagen hebben achtergelaten met een aantrekkelijke email die hen over de streep trekt.
Maak klanten blij op hun verjaardag met een persoonlijke felicitatie en een unieke kortingscode als cadeau.
Houd de interesse van je klanten vast door hen regelmatig op de hoogte te houden van nieuwe aanbiedingen en exclusieve sales.
Stimuleer klanten om een beoordeling achter te laten na hun aankoop door het gemak van een directe link in de email en eventueel een kleine beloning voor hun moeite.
Informeer je klanten over de nieuwste toevoegingen aan je assortiment met een aantrekkelijke email die de unieke eigenschappen en voordelen belicht. Eventueel met tijdelijke aanbieding op pre-orders.
Laat klanten direct weten wanneer een eerder uitverkocht product weer beschikbaar is met een automatische email, perfect voor populaire items en voor het verzamelen van leads.
Van start-ups tot de grootste webshops van Nederland. Wij bouwen samen met jou naar een maximaal resultaat.
Laat de klantloyaliteit groeien door klanten te laten sparen voor vervolgaankopen. Combineer met persoonlijke aanbiedingen om te sturen richting gewenst gedrag.
Verspreid klantenkaarten voor meer loyaliteit. Zo sparen klanten voor punten voor korting op toekomstige aankopen. Fysieke en digitale kaarten.
Verkoop klantenkaarten. Bepaal zelf de bedragen en volledig in jouw huisstijl. Zowel via de webshop als in de winkel te koop én direct inwisselbaar.
Creëer het gewenste klantgedrag. Laat klanten tijdelijk dubbele punten sparen, verstuur persoonlijke aanbiedingen en maak meer omzet en winst.
Contacten moeiteloos importeren
Voeg gemakkelijk e-mailadressen toe met onze importfunctie voor Excel en CSV-bestanden.
Eenvoudig emails ontwerpen
Creëer snel en moeiteloos aantrekkelijke e-mails met onze geavanceerde e-mailbouwer.
Blijf uit de spamfilters
Zorg ervoor dat je e-mails altijd de inbox bereiken, dankzij onze naleving van de hoogste e-mailmarketingnormen.
Diepgaande rapportages
Krijg direct inzicht in je e-mailprestaties met real-time gegevens over open- en klikratio's en uitschrijvingen.
Uitgebreide segmentatie
Creëer doelgroepen op basis van eerdere aankopen, websitebezoek en klantdata.
Automatische email flows
Koppel doelgroepen aan customer journeys voor het automatisch versturen van emails op basis van regels in de doelgroep.
Dynamische inhoud
Toon automatische de meest relevante producten aan klanten op basis van bestelhistorie, websitebezoek en klantdata.
Slimme e-commerce campagnes
Laat verlaten winkelwagens alsnog afrekenen of stuur een reminder zodra een product weer op voorraad is.
Koppel met elke software
Integreer jouw software met Nextmessage via een van de standaard koppelingen of koppel via de Nextmessage API.
Klantenkaarten uitgeven
Laat klanten punten sparen met zowel digitale als fysieke klantenkaarten.
Cadeaukaarten uitgeven
Bied klanten cadeaukaarten aan. Maak ze zowel online als offline inwisselbaar.
Persoonlijke aanbiedingen
Stimuleer gewenst klantgedrag met slimme persoonlijke aanbiedingen.
Inclusief kassakoppeling
Integreer webshopdata, maar ook kassa transacties binnen Nextmessage dankzij slimme integraties met alle kassasystemen.
Inzicht en voorspellend vermogen
Krijg direct inzicht in je klantloyaliteit, aankooppatronen en maak forecasts voor toekomstige omzetten en winstgevendheid.
Haal het maximale uit Nextmessage en creëer slimme doelgroepen op basis van klantgedrag zoals eerdere aankopen en websitebezoek.
Koppel aan een customer journey voor geautomatiseerd meer omzet én winst uit email.
Webwinkel marketing ideeën: er zijn er tientallen, dus voor jou als webshop eigenaar of (online) marketeer de taak om de online marketing methodes te verzamelen die passen bij jouw merk. Belangrijk is namelijk dat je keuzes maakt, want alle onderstaande manieren van webshop marketing optimaal uitvoeren, dat kunnen alleen de écht grote merken. Sommige manieren om je webwinkel te promoten kunnen op korte termijn al voor extra omzet zorgen, terwijl andere ideeën langer de tijd nodig hebben. Kies daarom de marketing ideeën die passen bij jouw webshop, de korte en lange termijn doelstellingen.
Zoekmachine marketing is een populaire vorm van webshop marketing. Onder zoekmachine marketing onderscheiden we twee vormen: betaalde zoekmachine marketing (SEA) en organinische zoekmachine marketing (SEO). Bij beide vormen worden bezoekers, die zoeken met een bepaalde intentie, naar jouw webshop geleid. Zodra zij eenmaal op jouw webshop zijn is het belangrijk een aanbod te bieden dat optimaal aansluit bij de zoekintentie. Dit bepaalt uiteindelijk grotendeels het conversiepercentage. Alle webshop conversie tips staan verzameld in een van onze andere blogs.
Zoekmachines bieden de mogelijkheid om gevonden te worden op bepaalde specifieke zoekwoorden. Je kunt op deze zoekwoorden advertenties plaatsen en betaalt wanneer een bezoeker wordt doorgestuurd naar jouw webshop. Het voordeel van deze webshop marketing methode is dat je snel veel bezoekers kunt trekken, het nadeel is de grotere investering, die je alleen terugverdient als het conversiepercentage hoog genoeg is.
Je kunt bij SEA werken met Google Ads, maar ook met Bing Ads. Het is eenvoudig om alle campagnes van Google te kopiëren naar Bing. Ondanks dat Google de bekendste partij is heeft Bing toch een aandeel van ongeveer 10% in Nederland. De kosten per klik (CPC’s) zijn lager, waardoor je een beter resultaat behaalt op je marketing investering (ROI).
Binnen Google Ads heb je drie verschillende mogelijkheden:
Naast adverteren bieden zoekmachines zoals Google en Bing ook organische advertenties. Deze onbetaalde zoekresultaten staan onder de Search resultaten bovenaan de pagina. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om jouw webshop organisch beter vindbaar te maken in de zoekmachines.
Aandachtspunten zijn:
Bij het inzetten van social media voor webshop marketing heb je keuze uit verschillende platformen. Welke platformen je kiest hangt af van waar jouw doelgroep zich bevindt. De aanwezigheid op de juiste platformen zorgt voor meer zichtbaarheid, fans en uiteindelijk ook klanten. Om er een succes van te maken is het belangrijk om foto’s, videos en berichten te plaatsen die passen bij wat jouw doelgroep interessant vindt.
Richt je op social media niet enkel op het pushen van aanbiedingen, maar juist op het opbouwen van een relatie met je volgers. Een balans tussen ‘de mens achter’, het delen van informatie en commercie is erg belangrijk voor je succes.
Bij het inzetten van social media voor webshop marketing heb je keuze uit verschillende platformen. Welke platformen je kiest hangt af van waar jouw doelgroep zich bevindt. De aanwezigheid op de juiste platformen zorgt voor meer zichtbaarheid, fans en uiteindelijk ook klanten. Om er een succes van te maken is het belangrijk om foto’s, videos en berichten te plaatsen die passen bij wat jouw doelgroep interessant vindt.
Richt je op social media niet enkel op het pushen van aanbiedingen, maar juist op het opbouwen van een relatie met je volgers. Een balans tussen ‘de mens achter’, het delen van informatie en commercie is erg belangrijk voor je succes.
Je kunt ervoor kiezen de publisher, de promoter van jouw webshop, een vast bedrag per verkoop te betalen, maar een percentage van de aankoopprijs is meer gangbaar. Dit percentage is afhankelijk van de productcategorie, maar gemiddeld tussen de 4-12% per gerealiseerde verkoop. Ook kun je staffels inrichten, waarbij een publisher een hoger percentage ontvangt wanneer hij meer sales genereert.
Tot slot wordt vaak gekeken naar de attributie, hetgeen affiliate netwerk TradeTracker real-attribution noemt. Hierbij wordt de commissie eerlijk verdeeld over de verschillende publishers die bijgedragen hebben aan het promoten van jouw webshop om uiteindelijk de verkoop te realiseren. Je kunt hierbij bepaalde groepen, bijvoorbeeld kortingscode websites, minder commissie betalen dan blogs of influencers via social media.
Als webwinkel eigenaar of (online) marketeer wil je niet bezig zijn met de tracking en het actief op zoek moeten naar relevante publishers. Hier schakel je als webshop een affiliate netwerk voor in. De bekendste netwerken zijn Daisycon en TradeTracker. Zij zorgen voor de technische meting en zijn bovendien pro-actief in het benaderen van verkopers. Ook zorgt het affiliate netwerk voor de financiële afhandeling, zodat de publisher betaald krijgt. Kortom, serieus aan de slag met affiliate marketing kan bijna niet zonder affiliate netwerk. Direct samenwerken kan ook, bijv. met websites zoals Start24.
Je kijkt misschien primair naar het laten groeien van je eigen webwinkel. Een andere manier om te groeien is verkopen via marketplaces. Je verkoopt dan jouw producten via andere platformen die al veel bezoekers hebben. Het is een relatief snelle manier om meer omzet te behalen. In ruil voor de zichtbaarheid en de verkopen betaal je de marketplaces een percentage van elke verkoop. Positieve ervaringen met jou als verkoper kunnen er tevens toe leiden dat men de volgende keer via jouw eigen webshop bestelt in plaats van via de marketplace. Bekende marketplaces in Nederland zijn Bol.com, Amazon, Beslist.nl, Kieskeurig, FonQ en Zalando.
Na alle voorgaande webwinkel marketing ideeën, veelal bekende manieren van webshop marketing, is contentmarketing een minder bekende manier van webshop marketing. Met content marketing laat je potentiële klanten zien dat jij de autoriteit bent binnen het assortiment van jouw webwinkel. Dit zorgt ervoor dat het vertrouwen van klanten en potentiële klanten groeit, maar ook de betrokkenheid bij je webwinkel toeneemt.
Content komt in tal van verschillende vormen, van geschreven content tot video’s, reviews tot blogs en artikelen. Ook de podcast doet het tegenwoordig enorm goed. Elk type content, maar ook het platform waarop je de content verspreidt leent zich voor een ander doel. De belangrijkste soorten content vind je hieronder op een rij:
Tot nu toe hebben we het vooral gehad over online marketing voor je webshop, gericht op nieuwe bezoekers. Een misschien wel even belangrijk onderdeel is het targeten van bezoekers die de webshop reeds bezocht hebben. Je richt je bijvoorbeeld op bezoekers die een product hebben bekeken, maar niet hebben gekocht.
Je kunt bezoekers van je webshop op verschillende manieren retargeten. Dit kan door banners te tonen op andere webshops, zelfs met in die banners het product of de producten die de bezoeker eerder heeft bekeken. Dit wordt dynamische retargeting genoemd.
Doordat je de bezoeker een relevante advertentie toont én hij waarschijnlijk actief op zoek is, is retargeting een van de beste manieren van webshop marketing. Bekende retargeting platformen zijn Adcrowd, Google Display Network en Criteo.
Via de #1 email marketing software van Nextmessage kun je eenvoudig doelgroepen samenstellen, bijvoorbeeld op basis van aantal bezoeken, specifieke bezochte pagina’s of eerdere aankopen van een bestaande klant. Zo maak je retargeting nog effectiever en richt je jezelf niet alleen op de eerste aankoop, maar juist ook op herhaalaankopen.
Met SMS marketing verstuur je geautomatiseerd SMS berichten naar klanten. Dit kan zodra zij voldoen aan een bepaalde voorwaarde, bijvoorbeeld een product dat weer op voorraad is of een herinnering voor de kaartverkoop van een evenement. Dit zijn pas enkele mogelijkheden die kunnen met SMS marketing automation. Het helpt je namelijk om geautomatiseerd klanten een SMS te sturen, exact op het juiste moment.
In de voorgaande alinea’s hebben we vooral gekeken naar online marketing ideeën voor jouw webwinkel. In het laatste deel van deze blog kijken we naar de manieren om jouw webshop ook offline te promoten.
Je beseft het misschien niet altijd, maar ook journalisten zijn continue op zoek naar relevant en interessant nieuws voor hun lezers. Om die journalisten te bereiken kun je persberichten naar hen versturen. Zorg hiervoor dat je nieuwswaardige berichten hebt en op tijd communiceert. Voor offline media zoals tijdschriften en kranten wordt vaak langere tijd van tevoren gepland. Verstuur je persbericht daarom zeker 4-5 maanden van tevoren bij maandbladen en 2-3 maanden bij weekbladen. Online media hebben doorgaans een snellere doorlooptijd, maar vaak ook een lager bereik.
Zorg dat je jouw persbericht zo compleet mogelijk aanlevert, dus een compleet artikel, bijpassende foto’s en contactgegevens wanneer de journalist contact met je wil opnemen. Tot slot is het belangrijk dat je goed bereikbaar bent. Zo maak je de kans op een plaatsing zo groot mogelijk én maak je de volgende keer ook meer kans doordat de journalist weet dat hij op je medewerking kan rekenen.
Stuur klanten geautomatiseerd een kaartje op hun verjaardag, een brochure met de nieuwe collectie, een uitnodiging voor een evenement of een gepersonaliseerde reclamefolder. Dit zijn pas enkele mogelijkheden die kunnen met print marketing automation. Het helpt je namelijk om geautomatiseerd klanten een gepersonaliseerde print te sturen, exact op het juiste moment. Op die manier zorg je continue voor meer omzet uit bestaande klanten.
Er zijn ook legio mogelijkheden om niet-klanten te bereiken. Je kunt bijvoorbeeld flyers laten drukken of visitekaartjes laten maken en die uitdelen. Denk na over plekken waar jouw doelgroep komt, bijvoorbeeld de kapper, het kinderdagverblijf, op school, in het zwembad of de sportschool. Zo trigger je de klanten ook offline met de juiste webshop marketing. Een andere manier om aandacht te krijgen is door een evenement te sponsoren. Je kunt dan een spandoek ophangen of een flyer toevoegen aan de goodieback.
Ook in B2C zijn er veel evenementen, markten en beurzen. Zoek de juiste evenementen uit om in contact te komen met jouw doelgroep. Sponsor niet alleen het evenement, maar ruimte om jouw webshop te laten zien of om direct producten te verkopen. Populaire evementen zijn ladies nights, festivals, markten, braderieën, een foodtruck festival of een vakbeurs. Denk bij het kiezen van de juiste evenementen vanuit je doelgroep: waar zijn zij aanwezig en hoe kun jij hen op een laagdrempelige manier kennis laten maken met je merk.