Case study: Bomenbezorgd.nl

Zo pakt de grootste Bomen-webshop van Nederland email marketing aan.

Email marketing software vanaf 29 / maand

Kies met Nextmessage ook voor de meest succesvolle email marketing software voor webshops.

Bekijk pakketten

Bomenbezorgd.nl is de grootste Nederlandse speler op het gebied van online verkoop van bomen, hagen en planten voor hun tuin, balkon of terras. Sinds 2022 nemen wij, samen met Blue Flamingos, de volledige marketing automation via email voor hen uit handen. In deze case study bespreken we de resultaten en uitkomsten van alle campagnes en de impact hiervan op het succes van Bomenbezorgd.nl.

Snelle navigatie

Technische onboarding

Via een JSON API is Nextmessage gekoppeld aan de volledig maatwerk webshop van Bomenbezorgd.nl. Deze maatwerk webshop biedt het bedrijf de vrijheid om het klantproces van bestellen tot levering volledig naar wens in te kunnen richten. Alle benodigde klantdata, zoals bestellingen, producten en klanten worden automatisch geïmporteerd.

Inventarisatie en campagneplan

Na de technische onboarding zijn we aan de slag gegaan met het in kaart brengen van de verschillende klantreizen. Deze klantreizen komen later binnen Nextmessage terug als de customer journeys. Binnen de klantreizen hebben we alle relevante contactmomenten bepaald en daar relevante emails bij bedacht. Voor Bomenbezorgd.nl hebben we o.a. de volgende soorten campagnes ingericht:
  • Onboarding: na de eerste aankoop is het zaak een klant optimaal te onboarden. Hiertoe behoort een introductie van het bedrijf, wat je kunt verwachten van de levering, maar ook stimulatie tot een herhaalaankoop, waar we in de data zien dat herhaalaankopen vaak al kort na de eerste aankoop plaatsvinden. 
  • Bijverkopen: voor tweede aankopen richten we ons meer op de bijverkopen. We richten ons hierbij op het promoten van niet-gekochte categorieën en aanverwante producten bij eerdere aankopen van de klant.
  • Klant heractivatie: in de data komt een duidelijke periode naar voren waarna de kans op een stijging van de Customer Lifetime Value (CLV) niet meer stijgt. Om de CLV verder te laten stijgen worden met verschillende klantheractivatiecampagnes inactieve klanten gestimuleerd om weer te bestellen.
  • Relevante contactmomenten: via Youtube deelt Bomenbezorgd.nl relevante content. Je kunt hierbij denken aan video’s met instructies voor snoeien. Via Nextmessage wordt deze content automatisch naar relevante klanten verstuurd. Je ontvangt dan op het juiste moment de snoeiinstructies voor een door jou besteld product.
Feitje: Bomenbezorgd.nl heeft 29 unieke doelgroepen, dynamisch bepaald op basis van klantgedrag en 75 unieke emails die geautomatiseerd worden verstuurd naar klanten op relevante momenten.

Inrichting en content creatie

Nextmessage heeft de inrichting van de doelgroepen, customer journeys, campagnes en template verzorgd voor Bomenbezorgd.nl. Vervolgens is gezamenlijk met Bomenbezorgd.nl de content binnen de campagnes geschreven en gevuld. Hierbij waren met name de tone-of-voice, inhoud en huisstijl van Bomenbezorgd.nl de belangrijkste thema’s.

Resultaten

  • Door de real-time koppeling tussen Bomenbezorgd.nl en Nextmessage kunnen klanten direct na hun eerste aankoop al gemaild worden. Op die manier laten we het percentage herhaalaankopen na de eerste aankoop stijgen.
  • Voor de start met Nextmessage werd klantgedrag nog niet meegenomen in de email marketing campagnes. Door dit mee te nemen verstuurt Bomenbezorgd.nl nu meer specifiek op de klant afgestemde emails op de juiste momenten.
  • Enkele belangrijke statistieken van de verschillende campagnes:
    • Onboarding: 62% open-ratio / 10% klik-ratio
    • Bijverkopen: 65% open-ratio / 12% klik-ratio
    • Klant heractivatie: 60% open-ratio / 6% klik-ratio
Ter referentie: in Nederland is de open-ratio gemiddeld 30,35% en de gemiddelde click-through-rate (CTR) 3,91%.

Doorontwikkeling

Samen met Bomenbezorgd.nl hebben we een periodiek overleg voor doorontwikkeling van de email marketing campagnes. Hierbij richten we ons op het verbeteren van de open-ratio, klik-ratio, maar ook de uiteindelijke omzet die de campagnes opleveren. Voor de komende periode willen we de campagnes doorontwikkelen met de volgende onderwerpen.

  • Template: de wens is om de emails nog meer in lijn te maken met de huisstijl van Bomenbezorgd.nl. Daarom ontwikkelen wij nu nieuwe blocks die dit mogelijk maken.
  • Verlaten winkelwagen-campagne: ook de data van verlaten winkelwagens wordt binnenkort real-time gedeeld via de koppeling met Nextmessage. Daarmee kunnen we klanten heractiveren om hun bestelling alsnog af te ronden.
  • Website-data gebruiken: om maximaal in te spelen op het klantgedrag van de klant wordt ook website-data van Bomenbezorgd.nl toegevoegd binnen Nextmessage. Dit stelt ons in staat om nog betere aanbevelingen te doen en relevantere momenten te kiezen om klanten te mailen.