Samenwerking met FitVitamines

FitVitamines onderscheidt zich in de markt met een gespecialiseerd aanbod van antioxidanten voedingssupplementen, gericht op het ondersteunen van het immuunsysteem, het behoud van gezonde huidcellen en de bescherming tegen oxidatieve stress. Met een indrukwekkende klanttevredenheidsscore van 9,3 uit 196 reviews, heeft FitVitamines bewezen een betrouwbare partner te zijn voor iedereen die zijn gezondheid serieus neemt.

Daarom kiezen meer dan 250+ bedrijven voor Nextmessage.

  • Alle functionaliteiten: verstuur eenvoudig een nieuwsbrief of zet slimme email flows op. Je hebt alle tools in handen.
  • Betaalbaar: software vanaf 8 euro per maand. Maandelijks opzegbaar, eerste 30 dagen gratis en kosteloze overstapservice.
  • Pro-actieve ondersteuning: onze email marketeers staan voor je klaar om het maximale uit email marketing te halen, in het Nederlands.
  • Voldoet aan AVG: je voldoet volledig aan de EU privacywetgeving.

Je krijgt de beschikking over alle handige functionaliteiten.

  • Nieuwsbrieven versturen: maak eenvoudig een nieuwsbrief en verstuur deze naar jouw contacten.
  • Email flows: automatiseer emails, zodat deze automatisch worden verzonden op vooraf bepaalde momenten.
  • Klanten segmenteren: verdeel je klanten in groepen op basis van websitebezoek, bestelhistorie of klantgegevens.
  • Snel emails ontwerpen: maak razendsnel emails met onze email builder, volledig in jouw huisstijl. Ook geschikt voor mobiel. 
  • Inzicht: real-time inzicht hoe je email presenteert met o.a. open ratio’s, klik ratio’s en afmeldratio’s.

Speciale functionaliteiten voor e-commerce.

  • Dynamische inhoud: toon automatisch de meest relevante producten in emails. Zo personaliseer je emails per klant. 
  • Resultaat: bekijk real-time hoeveel omzet jouw nieuwsbrieven en email flows opleveren dankzij koppeling met je webshop.
  • Verlaten winkelwagens: herinner klanten aan hun verlaten winkelwagen en zet ze alsnog om in aankopen.

Je kunt Nextmessage koppelen met meer dan 6.000 applicaties. 

  • Standaard integraties: we hebben standaard integraties met o.a. WooCommerce, Magento 2 en Shopify.
  • Zapier: koppel via Zapier met 6.000+ verschillende integraties.
  • Webhooks (API): koppel klant-, order- en productdata vanuit maatwerk applicaties via webhooks (API).

Zelf ook het maximale uit email halen?

Start nu met de #1 email marketing software voor webshops of plan een demo. Samen maximaal resultaat.

Bekijk prijzen

Ondanks terugkerende klanten streefde FitVitamines ernaar dit aantal te verhogen, maar klanten ook attent te maken op andere producten van het merk. Dit met volledige inachtname van de regels rondom voedings- en gezondheidsclaims. Op basis van deze wens hebben we samengewerkt aan een uitgebreide email marketing strategie, gebaseerd op feitelijke productdata en aankoopdata om op het juiste moment het juiste te mailen.

“Als FitVitamines willen we herhaalaankopen en bijverkopen stimuleren, met inachtname van de regels rondom voedings- en gezondheidsclaims.” – Menno | Eigenaar van FitVitamines

Snelle navigatie

Uitdagingen

Ondanks de tevreden klanten had Menno, de eigenaar van FitVitamines, de wens om verder door te groeien. Enerzijds in de werving van nieuwe klanten, anderzijds door het maximale uit bestaande klanten te halen. Hierbij was het wel belangrijk de regels rondom voedings- en gezondheidsclaims in acht te nemen. Het was tot slot erg belangrijk om zoveel mogelijk te automatiseren, waardoor het kleine team zich kan blijven focussen op de werving.

Daarom was er sterke behoefte om een email marketing strategie te ontwikkelen die volledig gebaseerd was op data. Hierbij zijn enerzijds de productdata, maar ook aankoopdata erg belangrijk en deze moesten geïntegreerd worden. Alleen op deze manier konden we marketing zo persoonlijk mogelijk inrichten.

Op die manier is het de uitdaging om de herhaalaankopen te verhogen, de bijverkopen te verhogen, de gemiddelde orderwaarde te verhogen en inactieve klanten weer te heractiveren om een nieuwe aankoop te doen. Alles gericht op het maximaliseren van de customer lifetime value (CLV).

Oplossing

Om de specifieke uitdagingen aan te pakken zijn we begonnen met het in kaart brengen van de verschillende producten, hun populariteit en de vervangingsperiode. Ook zijn per product  de relevante bijverkopen bepaald en via de productfeed gedeeld met Nextmessage. Vervolgens zijn deze producten, hun bijverkopen en momenten voor herhaalaankopen doorvertaald binnen de email marketing software.

Hierbij is volledig gewerkt zonder het gebruik van voedings- en gezondheidsclaims, maar met het gebruik van klantbeoordelingen van de verschillende producten om zo klanten te vertellen hoe andere klanten de producten ervaren en hoe het voor hen werkt.

  • Volledige automatisering: we implementeerden een volledig geautomatiseerde strategie op basis van klantgedrag. Concreet gebruikten we data met moment van aankoop, gekochte producten en bezoekgedrag op de webshop. Op basis van bepaalde momenten hebben we customer journeys ingericht die automatisch worden getriggerd om te zorgen voor herhaalaankopen, bijverkopen en bulk verkopen.
  • Gepersonaliseerde bulk- en bijverkopen: elke email bevat dynamische content, gebaseerd op eerder bestelde producten. Op die manier bevat iedere email automatisch de eerder bestelde producten, bijverkopen van deze producten en wordt gestimuleerd een veelvoud van deze producten te bestellen. Dit gebeurt volledig dynamisch op basis van de productfeed en aankoopgedrag van klanten.
  • Integratie met de webshop: om bovenstaand te realiseren hebben we een koppeling gemaakt met de WooCommerce webshop van FitVitamines Dit stelde ons in staat om alle benodigde informatie (klanten, bestellingen, producten, gedrag) te verzamelen om uiteindelijk te gebruiken in de gepersonaliseerde campagnes.

Deze focus op volledige automatisering op basis van data zorgt ervoor dat FitVitamines na iedere eerste aankoop automatisch doorgroeit door hen te voorzien van waardevolle informatie en tegelijkertijd de omzet te stimuleren door middel van gepersonaliseerde content in de vorm van teksten en producten.

Resultaten

Het gebruik van data en automatisering heeft een significante invloed gehad op zowel de klantbetrokkenheid als de financiële resultaten. Het sluit aan op de behoefte van de klant, namelijk een bewust leven met kwalitatieve voedingssupplementen. Tegelijkertijd helpt FitVitamines zijn klant hiermee middels de email marketing campagnes. Hier ontstaat dan ook de hoge relevantie, die het gevolg is van de keuzes binnen de email marketing strategie.

  • Stimulering van gewenst gedrag: door de juiste data rondom aankopen en producten te gebruiken stimuleren we gewenst gedrag, namelijk het opnieuw bestellen van dezelfde voedingssupplementen, het vinden van andere relevante voedingssupplementen en het bestellen van grotere hoeveelheden.
  • Grotere orderwaarde: door de focus op promotie van grotere verpakkingen of meerdere eenheden binnen één bestelling zorgen we ervoor dat aankopen vaker een gewoonte worden. Hierdoor ligt het gemiddelde aantal dagen als verbruiksduur voor een grotere verpakking of meerdere eenheden altijd boven de 66 dagen, de gemiddelde tijd die het kost om een nieuwe gewoonte aan te leren.
  • Minimaal onderhoud: de slimme opzet van de customer journeys, met gepersonaliseerde content binnen de campagnes, zorgt ervoor dat FitVitamines kan blijven opschalen en blijven focussen op het aantrekken van nieuwe klanten.

Deze resultaten benadrukken dat het belangrijk is om vooraf alle gewenste resultaten in kaart te brengen vanuit het klantperspectief, maar ook vanuit het perspectief van het bedrijf om zo alle commerciële resultaten te verzilveren en onderhoud te minimaliseren.

“De kracht van onze email marketing strategie zit hem in de automatisering. Doordat we nu automatisch emails versturen op de juiste momenten zie je dat herhaalaankopen en bijverkopen continue worden gestimuleerd, zonder dat wij hier actief mee bezig hoeven te zijn.” – Menno | Eigenaar van FitVitamines

Kengetallen

  • Hogere CLV: dankzij een hogere customer lifetime value, enerzijds door het hogere aantal herhaalaankopen, anderzijds door het hogere aantal bijverkopen, zorgt ervoor dat de customer aquisition costs (CAC) aan de voorkant hoger mag zijn. Daardoor kan FitVitamines zijn webshop marketing sneller opschalen.
  • Hogere orderwaarde: door binnen de emails de focus te leggen op grotere verpakkingen of afname van meerdere eenheden kon de gemiddelde orderwaarde worden verhoogd, met als gevolg een hogere marge op de order.

Deze resultaten bevestigen de kracht van automatisering en slimme commerciële keuzes, met als gevolg meer omzet, betere marges en ruimte om verder te schalen. Dit geeft FitVitamines betere e-commerce metrics en biedt financiële ruimte om marketingactiviteiten via betaalde marketingkanalen verder op te schalen.

Samenvattend

De samenwerking tussen FitVitamines en Nextmessage heeft duidelijk gemaakt hoe belangrijk het is om klanten te herinneren aan een herhaalaankoop, en relevante bijverkopen bij hen onder de aandacht te brengen.

Enkel op die manier is het mogelijk om het maximale uit de klant te halen en daardoor het merk snel te laten schalen met behulp van betaalde advertenties. Deze successen benadrukken het belang van een strategische benadering van email marketing als onderdeel van de totale marketing strategie.