Opt-out is een benaderingsvorm van organisaties, waarbij de ontvanger geen expliciete toestemming heeft gegeven. Een voorbeeld van deze benadering is het ontvangen van een nieuwsbrief of aanbieding die per e-mail wordt verzonden. Er is hierbij geen sprake van een opt-in of double opt-in, maar enkel de mogelijkheid om uit te schrijven voor toekomstige communicatie. Opt-out voldoet vanzelfsprekend niet aan de AVG wetgeving.
Kies met Nextmessage ook voor de meest succesvolle email marketing software voor webshops.
Voor B2B gelden dezelfde regels rondom opt-out als voor B2C e-mails.
Bij single opt-in wordt expliciet toestemming verleend. Bij double opt-in wordt bovenop de single opt-in een extra bevestiging gestuurd naar het opgegeven e-mailadres. Deze dient bevestigd te worden. Hierdoor is het eenvoudiger om aan te tonen dat de opt-in is verleend, en tevens zorgt het ervoor dat de e-maillijst enkel serieus geïnteresseerde e-mailadressen bevat. Dit zorgt voor een betere afleverratio, open ratio en clickratio. Een dubbel opt-in is niet verplicht onder de AVG, zolang het bewijs van opt-in overlegd kan worden.