Ook wel: single opt-in genoemd.
Opt-in betekent het expliciet toestemming geven voor het ontvangen van informatie vanuit een organisatie. Een voorbeeld van deze informatie is een nieuwsbrief of aanbieding die per e-mail wordt verzonden. De ontvanger geeft hierbij aan dat zijn / haar e-mailadres met dit doel gebruikt mag worden.
Kies met Nextmessage ook voor de meest succesvolle email marketing software voor webshops.
Een opt-in is het expliciet en aantoonbaar toestemming geven voor het gebruiken van een e-mailadres voor het ontvangen van e-mail. Je komt het opt-in vinkje tegen in formulieren op websites, of bijvoorbeeld bij het afrekenen in een webshop. Opt-in is niet waterdicht, doordat ook een ongeldig e-mailadres of e-mailadres van een ander persoon kan worden ingevuld, maar zorgt voor een vermindering van spam.
Volgens de AVG wetgeving moet een geldige opt-in voldoen aan zes onderdelen.
Sommige organisaties kiezen ervoor alle contacten, verzameld voor de AVG wetgeving, een nieuwe opt-in e-mail te sturen. Daardoor zijn deze e-mailadressen allemaal dubbel opt-in. Dit is echter niet verplicht. Het is wel belangrijk altijd de mogelijkheid tot opt-out (uitschrijving) te bieden onderaan een e-mail.
Voor B2B gelden dezelfde regels rondom opt-in als voor B2C e-mails.