Ook wel: single opt-in genoemd.
Opt-in betekent het expliciet toestemming geven voor het ontvangen van informatie vanuit een organisatie. Een voorbeeld van deze informatie is een nieuwsbrief of aanbieding die per email wordt verzonden. De ontvanger geeft hierbij aan dat zijn / haar emailadres met dit doel gebruikt mag worden.
Kies ook voor de beste email marketing software.
Een opt-in is het expliciet en aantoonbaar toestemming geven voor het gebruiken van een emailadres voor het ontvangen van email. Je komt het opt-in vinkje tegen in formulieren op websites, of bijvoorbeeld bij het afrekenen in een webshop. Opt-in is niet waterdicht, doordat ook een ongeldig emailadres of emailadres van een ander persoon kan worden ingevuld, maar zorgt voor een vermindering van spam.
Een single opt-in is het expliciet en aantoonbaar toestemming geven voor het gebruiken van een emailadres voor het ontvangen van email. Doordat eenmalig toestemming wordt gegeven, bijvoorbeeld door het invullen van een emailadres op een webpagina kunnen niet bestaande emailadressen of emailadressen van een andere persoon worden ingevuld. Dit onderscheidt single opt-in van double opt-in, waarbij de toestemming per email bevestigd moet worden. Daardoor heeft een single opt-in maillijst vaak een lagere open ratio.
Een opt-in is benodigd wanneer er geen klantrelatie is met de ontvanger van een email. Er is sprake van een klantrelatie als de koper een aankoop heeft gedaan en hiervoor een prijs heeft betaald. Dat betekent dat bij gratis producten of diensten geen sprake is van een klantrelatie.
Een opt-in is niet benodigd wanneer er een klantrelatie is met de ontvanger van een email. Er is sprake van een klantrelatie als de koper een aankoop heeft gedaan en hiervoor een prijs heeft betaald. Dat betekent dat bij gratis producten of diensten geen sprake is van een klantrelatie. Heeft een klant gebruik gemaakt van zijn recht tot verzet, oftewel zichzelf uitgeschreven, dan mag deze klant niet meer gemaild worden.
Volgens de AVG wetgeving moet een geldige opt-in voldoen aan zes onderdelen.
Sommige organisaties kiezen ervoor alle contacten, verzameld voor de AVG wetgeving, een nieuwe opt-in email te sturen. Daardoor zijn deze emailadressen allemaal dubbel opt-in. Dit is echter niet verplicht. Het is wel belangrijk altijd de mogelijkheid tot opt-out (uitschrijving) te bieden onderaan een email.
Voor B2B gelden dezelfde regels rondom opt-in als voor B2C emails.
Bij single opt-in wordt expliciet toestemming verleend. Bij double opt-in wordt bovenop de single opt-in een extra bevestiging gestuurd naar het opgegeven emailadres. Deze dient bevestigd te worden. Hierdoor is het eenvoudiger om aan te tonen dat de opt-in is verleend, en tevens zorgt het ervoor dat de emaillijst enkel serieus geïnteresseerde emailadressen bevat. Dit zorgt voor een betere afleverratio, open ratio en clickratio. Een dubbel opt-in is niet verplicht onder de AVG, zolang het bewijs van opt-in overlegd kan worden.
Opt-in gaat over de expliciete toestemming voor het mogen versturen van emails. Bij wordt deze toestemming niet gevraagd, maar wordt enkel de mogelijkheid tot afmelding voor toekomstige emails geboden. Doorgaans staat deze opt-out mogelijkheid onderaan een email.