Ook wel: dubbel opt-in genoemd
Opt-in betekent het expliciet toestemming geven voor het ontvangen van informatie vanuit een organisatie. Bij double opt-in wordt bovenop de single opt-in een extra bevestiging gestuurd naar het opgegeven e-mailadres. Deze dient bevestigd te worden. Als deze extra bevestiging niet verstuurd of verleend, dan is sprake van een single opt-in.
Kies met Nextmessage ook voor de meest succesvolle email marketing software voor webshops.
Bij een double opt-in geeft de ontvanger expliciet en aantoonbaar toestemming voor het gebruiken van e-mail. Daar bovenop moet deze toestemming per e-mail bevestigd worden, bijvoorbeeld door de klikken op een button of link.
Het belangrijkste voordeel van double opt-in is een optimale kwaliteit van je database. Dit heeft verschillende voordelen. Zo zorgt een double opt-in voor een lagere bounce rate, hogere deliverability, hogere open-ratio, click-through-ratio en conversieratio. Bovendien worden minder e-mails als spam gemarkeerd en blijft je reputatie optimaal.
Het belangrijkste nadeel van double opt-in is dat het een extra stap is. In deze extra stap kunnen inschrijvers afhaken, waardoor minder inschrijvers over zullen blijven. Het kan ook gebeuren dat de double opt-in e-mail in de spam belandt, waardoor een inschrijver de e-mail niet ziet. Tot slot is het belangrijk dat een inschrijver de double opt-in e-mail direct ontvangt, zodat hij het opt-in proces direct kan afronden.
Voor B2B gelden dezelfde regels rondom double opt-in als voor B2C e-mails.