Opt-out is een benaderingsvorm van organisaties, waarbij de ontvanger geen expliciete toestemming heeft gegeven. Een voorbeeld van deze benadering is het ontvangen van een nieuwsbrief of aanbieding die per email wordt verzonden. Er is hierbij geen sprake van een opt-in of double opt-in, maar enkel de mogelijkheid om uit te schrijven voor toekomstige communicatie. Opt-out voldoet vanzelfsprekend niet aan de AVG wetgeving.
Kies ook voor de beste email marketing software.
Bij een opt-out worden personen benaderd die geen opt-in hebben afgegeven. De ontvangers hebben enkel de mogelijkheid zichzelf uit te schrijven voor toekomstige communicatie.De methode voldoet niet aan de AVG wetgeving, en wordt daardoor aangemerkt als spam.
Nee, opt-out mailen zonder opt-in is niet toegestaan. Er is een opt-in benodigd wanneer er geen klantrelatie is met de ontvanger van een email. Er is sprake van een klantrelatie als de koper een aankoop heeft gedaan en hiervoor een prijs heeft betaald. Dat betekent dat bij gratis producten of diensten geen sprake is van een klantrelatie. Dat betekent direct dat het niet is toegestaan hen te emailen met enkel een opt-out mogelijkheid.
Voor B2B gelden dezelfde regels rondom opt-out als voor B2C emails.
Bij single opt-in wordt expliciet toestemming verleend. Bij double opt-in wordt bovenop de single opt-in een extra bevestiging gestuurd naar het opgegeven emailadres. Deze dient bevestigd te worden. Hierdoor is het eenvoudiger om aan te tonen dat de opt-in is verleend, en tevens zorgt het ervoor dat de emaillijst enkel serieus geïnteresseerde emailadressen bevat. Dit zorgt voor een betere afleverratio, open ratio en clickratio. Een dubbel opt-in is niet verplicht onder de AVG, zolang het bewijs van opt-in overlegd kan worden.
Bij single opt-in wordt expliciet toestemming verleend. Bij double opt-in wordt bovenop de single opt-in een extra bevestiging gestuurd naar het opgegeven emailadres. Deze dient bevestigd te worden. Bij opt-out wordt deze toestemming niet gevraagd, maar wordt enkel de mogelijkheid tot afmelding voor toekomstige emails geboden. Doorgaans staat deze opt-out mogelijkheid onderaan een email.