fbpx

Opt-in

Ook wel: single opt-in genoemd.

Opt-in betekent het expliciet toestemming geven voor het ontvangen van informatie vanuit een organisatie. Een voorbeeld van deze informatie is een nieuwsbrief of aanbieding die per e-mail wordt verzonden. De ontvanger geeft hierbij aan dat zijn / haar e-mailadres met dit doel gebruikt mag worden.

DEFINITIES

Maximaal resultaat uit bestaande klanten.

Nextmessage is hét Customer Data Platform voor e-commerce, omnichannel & groothandels.

Algemeen

Een opt-in is het expliciet en aantoonbaar toestemming geven voor het gebruiken van een e-mailadres voor het ontvangen van e-mail. Je komt het opt-in vinkje tegen in formulieren op websites, of bijvoorbeeld bij het afrekenen in een webshop. Opt-in is niet waterdicht, doordat ook een ongeldig e-mailadres of e-mailadres van een ander persoon kan worden ingevuld, maar zorgt voor een vermindering van spam.

Een single opt-in is het expliciet en aantoonbaar toestemming geven voor het gebruiken van een e-mailadres voor het ontvangen van e-mail. Doordat eenmalig toestemming wordt gegeven, bijvoorbeeld door het invullen van een e-mailadres op een webpagina kunnen niet bestaande e-mailadressen of e-mailadressen van een andere persoon worden ingevuld. Dit onderscheidt single opt-in van double opt-in, waarbij de toestemming per e-mail bevestigd moet worden. Daardoor heeft een single opt-in maillijst vaak een lagere open ratio.

Opt-in en AVG / GDPR

Een opt-in is benodigd wanneer er geen klantrelatie is met de ontvanger van een e-mail. Er is sprake van een klantrelatie als de koper een aankoop heeft gedaan en hiervoor een prijs heeft betaald. Dat betekent dat bij gratis producten of diensten geen sprake is van een klantrelatie.
Een opt-in is niet benodigd wanneer er een klantrelatie is met de ontvanger van een e-mail. Er is sprake van een klantrelatie als de koper een aankoop heeft gedaan en hiervoor een prijs heeft betaald. Dat betekent dat bij gratis producten of diensten geen sprake is van een klantrelatie. Heeft een klant gebruik gemaakt van zijn recht tot verzet, oftewel zichzelf uitgeschreven, dan mag deze klant niet meer gemaild worden.

Volgens de AVG wetgeving moet een geldige opt-in voldoen aan zes onderdelen.

  • Juridische entiteit: een e-mail moet verzonden worden vanuit dezelfde entiteit waaraan toestemming gegeven is. E-mails versturen vanuit een dochteronderneming is niet toegestaan.
  • Expliciete toestemming: de opt-in moet expliciet bevestigd worden. Dit kan door het zetten van een vinkje in een checkbox.
  • Gelijke producten en/of diensten: e-mails mogen enkel producten en/of diensten bevatten die behoren tot dezelfde entiteit waaraan toestemming gegeven is. E-mails met producten en/of diensten van een dochteronderneming zijn niet toegestaan.
  • Duidelijkheid over gebruik: bij het verlenen van de opt-in moet duidelijk zijn met welk doel deze opt-in wordt verleend.
  • Optie tot verzet: in iedere e-mail is de mogelijkheid tot verzet. Oftewel, de ontvanger kan zichzelf uitschrijven voor toekomstige e-mails. Dit kan niet worden ondervangen middels een vermelding van de optie tot verzet in de algemene voorwaarden of in het privacybeleid op de website.
  • Bewijs: de verzender dient te kunnen bewijzen dat de opt-in is verleend. Dit wordt doorgaans gefaciliteerd door de e-mail marketing software.

Sommige organisaties kiezen ervoor alle contacten, verzameld voor de AVG wetgeving, een nieuwe opt-in e-mail te sturen. Daardoor zijn deze e-mailadressen allemaal dubbel opt-in. Dit is echter niet verplicht. Het is wel belangrijk altijd de mogelijkheid tot opt-out (uitschrijving) te bieden onderaan een e-mail.

Voor B2B gelden dezelfde regels rondom opt-in als voor B2C e-mails.

Verschillen

Bij single opt-in wordt expliciet toestemming verleend. Bij double opt-in wordt bovenop de single opt-in een extra bevestiging gestuurd naar het opgegeven e-mailadres. Deze dient bevestigd te worden. Hierdoor is het eenvoudiger om aan te tonen dat de opt-in is verleend, en tevens zorgt het ervoor dat de e-maillijst enkel serieus geïnteresseerde e-mailadressen bevat. Dit zorgt voor een betere afleverratio, open ratio en clickratio. Een dubbel opt-in is niet verplicht onder de AVG, zolang het bewijs van opt-in overlegd kan worden.
Opt-in gaat over de expliciete toestemming voor het mogen versturen van e-mails. Bij wordt deze toestemming niet gevraagd, maar wordt enkel de mogelijkheid tot afmelding voor toekomstige e-mails geboden. Doorgaans staat deze opt-out mogelijkheid onderaan een e-mail.