Ook wel: dubbel opt-in genoemd Opt-in betekent het expliciet toestemming geven voor het ontvangen van informatie vanuit een organisatie. Bij double opt-in wordt bovenop de single opt-in een extra bevestiging gestuurd naar het opgegeven emailadres. Deze dient bevestigd te worden. Als deze extra bevestiging niet verstuurd of verleend, dan is sprake van een single opt-in.
Kies ook voor de beste email marketing software.
Bij een double opt-in geeft de ontvanger expliciet en aantoonbaar toestemming voor het gebruiken van email. Daar bovenop moet deze toestemming per email bevestigd worden, bijvoorbeeld door de klikken op een button of link.
Het belangrijkste voordeel van double opt-in is een optimale kwaliteit van je database. Dit heeft verschillende voordelen. Zo zorgt een double opt-in voor een lagere bounce rate, hogere deliverability, hogere open-ratio, click-through-ratio en conversieratio. Bovendien worden minder emails als spam gemarkeerd en blijft je reputatie optimaal.
Het belangrijkste nadeel van double opt-in is dat het een extra stap is. In deze extra stap kunnen inschrijvers afhaken, waardoor minder inschrijvers over zullen blijven. Het kan ook gebeuren dat de double opt-in email in de spam belandt, waardoor een inschrijver de email niet ziet. Tot slot is het belangrijk dat een inschrijver de double opt-in email direct ontvangt, zodat hij het opt-in proces direct kan afronden.
Een double opt-in is eigenlijk nooit verplicht. Wel geeft de wetgever aan dat bewijs geleverd moet worden dat een single opt-in is verleend. De wetgever geeft hierbij niet aan op welke manier dit bewijs geleverd moet worden. Sommige organisaties kiezen er daardoor voor toch een double opt-in in te regelen.
Op de pagina over opt-in vertelden we al dat een opt-in niet benodigd is wanneer er een klantrelatie is met de ontvanger van een email. Lees hier de definitie van een klantrelatie. Wanneer een opt-in niet benodigd is, is ook een double opt-in niet benodigd.
Ja, wanneer contacten voor de AVG wetgeving een opt-in hebben afgegeven, die voldoet aan de criteria van een geldige opt-in, mag je deze mailen. Sommige organisaties kiezen ervoor alle contacten, verzameld voor de AVG wetgeving, een nieuwe double opt-in email te sturen. Dit is echter niet verplicht. Het is wel belangrijk altijd de mogelijkheid tot opt-out (uitschrijving) te bieden onderaan een email.
Voor B2B gelden dezelfde regels rondom double opt-in als voor B2C emails.
Bij single opt-in wordt expliciet toestemming verleend. Bij double opt-in wordt bovenop de single opt-in een extra bevestiging gestuurd naar het opgegeven emailadres. Deze dient bevestigd te worden. Hierdoor is het eenvoudiger om aan te tonen dat de opt-in is verleend, en tevens zorgt het ervoor dat de emaillijst enkel serieus geïnteresseerde emailadressen bevat. Dit zorgt voor een betere afleverratio, open ratio en clickratio. Een dubbel opt-in is niet verplicht onder de AVG, zolang het bewijs van opt-in overlegd kan worden.
Bij single opt-in wordt expliciet toestemming verleend. Bij double opt-in wordt bovenop de single opt-in een extra bevestiging gestuurd naar het opgegeven emailadres. Deze dient bevestigd te worden. Bij opt-out wordt deze toestemming niet gevraagd, maar wordt enkel de mogelijkheid tot afmelding voor toekomstige emails geboden. Doorgaans staat deze opt-out mogelijkheid onderaan een email.