fbpx

Marketing automation trends 2022 & 2023

Lees alles over de toekomst van marketing automation.

Ook direct 15-30% omzetgroei?

Webshop, omnichannel of groothandel met groeiambities? Ontdek hoe het Customer Data Platform van Nextmessage jou hierbij kan helpen.

Marketing automation trends: aan jou als ondernemer of marketing automation specialist de taak om op de hoogte te blijven van alle trends in marketing automation. Met de komst van nieuwe marketing automation kanalen, maar ook de groei van mogelijkheden binnen bestaande automation kanalen moet je scherp blijven. Sommige marketing automation trends kunnen al direct zorgen voor meer omzet, terwijl andere op lange termijn een bijdrage leveren aan naamsbekendheid, je positionering en uiteindelijk de conversie. Kies daarom bewust met welke marketing automation trends jij aan de slag gaat.

Snelle navigatie

Kwaliteit als cruciale factor bij marketing automation

Wanneer we het hebben over het voeren van marketing kunnen we niets anders doen dan stellen dat kwaliteit van cruciaal belang is. Het spreekt namelijk voor zich dat je graag precies wil weten hoe goed (of hoe slecht) de online marketingactiviteiten het doen bij jouw doelgroep. Wanneer deze gegevens ontbreken is het in principe onmogelijk om correcte beslissingen te maken over het ontwerp van bijvoorbeeld:

  • Je website; 
  • Call-to-actions;
  • Teksten; 

Eén van de belangrijkste opkomende trends in marketing automation heeft dan ook te maken met het bijhouden van gebruikersdata evenals het beoordelen daarvan met behulp van kwaliteitsscores. Deze kennis kan er in de praktijk voor zorgen dat je marketing- evenals sales teams kunnen rekenen op enkele zeer belangrijke voordelen. Zowel voor de marketing inspanningen als voor de analyses geldt namelijk dat ze hierdoor volledig gericht zijn op gekwalificeerde leads. 

Naast dit alles is het op basis van concrete data mogelijk om beslissingen te nemen die betrekking hebben tot je marketinginitiatieven. Voor verschillende zaken geldt dat ze aangepast kunnen worden met als doel om gekwalificeerde leads op de meest optimale wijze aan te kunnen spreken. Denk hierbij niet alleen aan de eerder al aangehaalde teksten en call-to-actions, maar ook aan de lay-out waar je website of webwinkel over beschikt.

Omnichannel marketing: belangrijker dan ooit

Voor zowel je potentiële als je bestaande klanten geldt dat ze tegenwoordig over de mogelijkheid beschikken om via tal van verschillende kanalen te communiceren met jouw merk. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren via de eigen website, via social media kanalen, door middel van een eventuele app, etc. Ongeacht het kanaal waar jouw (potentiële) klant gebruik van maakt, hij of zij zal altijd willen kunnen rekenen op een consistente ervaring. Deze veelzijdigheid zorgt er in de praktijk voor dat marketeers tegenwoordig over een geweldige opportuniteit beschikken om hun bereik te kunnen vergroten. 

Bovenstaande zorgt ervoor dat omnichannel marketing ook in het jaar 2023 ongetwijfeld deel zal uitmaken van de lijst met belangrijkste marketing automation trends. Het toepassen van omnichannel marketing zorgt er immers voor dat er een samenhangende ervaring kan worden gecreëerd op tal van verschillende marketing platformen. In de praktijk weerklinkt vaak het gegeven dat de implementatie van omnichannel geen eenvoudig gegeven is. Omwille van deze reden kan automatisering van cruciaal belang zijn. Gelukkig bestaat er tegenwoordig de mogelijkheid om omnichannel naadloos te beheren door bijvoorbeeld het automatiseren van klantinteracties. Ook het volgen van de verkoop met bijvoorbeeld een CRM-systeem is zonder probleem mogelijk.

Verdiep je in funnel-optimized content

Eigenlijk zouden we kunnen stellen dat marketing automation er in de praktijk in slaagt om het beste van twee werelden te combineren. Het gaat hierbij dan uiteraard om automatisering enerzijds en personalisatie anderzijds. De kracht van marketing automation maakt het voor jouw bedrijf immers mogelijk om een sterk gepersonaliseerde ervaring te creëren. Hierdoor voelt de lezer in kwestie zich altijd rechtstreeks aangesproken en dat komt ook de conversieratio alleen maar ten goede. 

Wil je graag het maximale uit deze marketing funnel kunnen halen? In dat geval moet je rekening houden met één van de belangrijkste marketing automation trends van 2023, namelijk het creëren van funnel-optimized content. Voor deze content geldt zoals de naam al laat vermoeden dat ze zich focust op verschillende fasen die deel uitmaken van de online marketing funnel. Het gaat hierbij dan in het bijzonder om de vragen evenals mogelijke zorgen waar (potentiële) kopers in deze fase over beschikken.

AI en machine learning

Binnen de wereld van de marketing wordt er al geruime tijd gebruik gemaakt van artificial intelligence. Deze innovatieve technologie maakt het dan ook mogelijk om inzicht te krijgen in de juiste data. Op deze manier kan er niet alleen effectiever worden gehandeld, daarnaast is het ook meteen mogelijk om strategischere beslissingen te kunnen nemen. Eén van de meest in het oog springende marketing automation trends voor zowel 2022 als 2023 heeft betrekking tot het toepassen van machine learning. Dit is een vorm van AI welke een ongelofelijk potentieel met zich meebrengt. Machine learning en dan vooral de mogelijkheden die daaraan verbonden zijn kunnen in de praktijk op verschillende manieren worden benut. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om machine learning in te zetten voor het optimaliseren van vooraf gedefinieerde doelen. Door middel van een algoritme kan machine learning gegevenspatronen identificeren en daar bijgevolg van leren. 

In de praktijk is het onder meer mogelijk om machine learning te gebruiken voor het automatisch segmenteren van de database op basis van een bepaald profiel en gedrag. Daarnaast kan er ook een verbetering van de e-mail ontwerpregels worden gerealiseerd en is het mogelijk om een inschatting te maken op vlak van het gedrag van je klanten. Met andere woorden, voor welke klanten geldt dat ze de grootste kans hebben om te vertrekken en welke zullen naar alle waarschijnlijkheid het meest converteren? Eén ding staat in ieder geval vast, de toepassing van AI en machine learning zal de komende jaren ongetwijfeld één van de belangrijkste trends in marketing automation blijven.

Gepersonaliseerde content: meer dan ooit een must

Experten zijn het er over eens dat één van de belangrijkste marketing automation trends voor 2023 de inzet is van gepersonaliseerde content. Lange tijd werd er gedacht dat het bieden van een gepersonaliseerde klantenervaring eigenlijk vrij eenvoudig kon gebeuren. Dit bijvoorbeeld simpelweg door iemands exacte naam toe te voegen aan een mailing die wordt verzonden. Tegenwoordig spreekt het voor zich dat gebruikers heel wat meer verwachten. Dat biedt ook voor jouw onderneming interessante perspectieven. Gepersonaliseerde content maakt het namelijk in de praktijk mogelijk om je eenvoudig te kunnen concentreren op de exacte gedragingen van klanten evenals product voorkeuren waar je doelgroep over beschikt. 

Het toepassen van AI en machine learning kan er in de praktijk voor zorgen dat je meer te weten kan komen over je doelgroep. Het resultaat is dat je hierdoor zeer nuttige gegevens kan verkrijgen. Met deze gegevens is het vervolgens mogelijk om geautomatiseerde consumentenprofielen te maken. Dergelijke profielen omvatten gegevens die afkomstig zijn uit verschillende bronnen. Het kan hierbij niet alleen gaan om het on-site gedrag, maar ook om bijvoorbeeld social listening. Door deze data te verzamelen is het vervolgens mogelijk om meer te weten te komen over de voorkeuren evenals de kooppatronen waar je doelgroep over beschikt. Vervolgens spreekt het voor zich dat je bepaald materiaal kan aanbieden dat concreet werd afgestemd op basis van de interesses waar jouw doelgroep over beschikt. 

Door het toepassen van dergelijke trends in marketing automation is het mogelijk om content te verspreiden die specifiek werd gecreëerd op basis van de interesses van de consument. Om je conversie te kunnen stimuleren is het namelijk een vereiste om de juiste content op het juiste moment en op de juiste plaats aan te bieden. Het creëren van gepersonaliseerde content die optimaal weet in te spelen op de interesses van de gebruikers is van cruciaal belang wanneer je één van de voortrekkers wil blijven op het gebied van marketing automation.

Het gebruik van chatbots: je kan er nu echt niet meer omheen

Voor menig aantal ondernemingen geldt dat ze op moment van schrijven nog geen gebruik maken van chatbots. Als dat ook geldt voor jouw bedrijf mis je toch één van de belangrijkste marketing automation trends van 2022 en 2023. Voor chatbots geldt namelijk dat ze eigenlijk een cruciale rol spelen op vlak van betrokkenheid met je doelgroep. Bovendien is het zo dat ze ook over de mogelijkheid beschikken om je klantenservice naar een aanzienlijk hoger niveau te tillen. Door middel van chatbots wordt het dan ook mogelijk om interacties te hebben met jouw klantenbestand. Daarnaast is het mogelijk om vaak voorkomende vragen te beantwoorden zonder dat je daar zelf ook maar enige moeite voor hoeft te doen. Voor heel wat experts geldt dat ze nog een stapje verder gaan door te stellen dat het gebruik van chatbots een cruciaal onderdeel moet vormen binnen elke marketing automation strategie voor 2023.

Het inzetten van geautomatiseerde posts op social media

Voor heel wat bedrijven geldt dat ze de mogelijkheden bekijken om meer rendement te halen uit het gedeelte van hun marketingstrategie dat zich richt op social media. Eén van de belangrijkste marketing automation trends voor 2023 heeft dan ook te maken met het automatiseren van social media marketing. Elk jaar opnieuw kunnen we vaststellen dat er in Nederland, maar ook in andere delen van de wereld steeds intensiever gebruik wordt gemaakt van social media. In het jaar 2020 maakten nog 13,7 miljoen mensen gebruik van social media. In het jaar 2021 waren dat nog 13,9 miljoen mensen. De verwachting is bovendien dat deze cijfers ook in de jaren die er nog aan zitten te komen alleen maar verder zullen toenemen. 

Het inzetten van geautomatiseerde social-mediamarketing maakt het mogelijk om posts die je wenst te plaatsen wekenlang op voorhand voor te bereiden en in te plannen. Op deze manier kan de content op een specifieke, door jou bepaalde tijd live gaan. Er zijn ondertussen verschillende tools op de markt die je hierbij kunnen helpen. Niet alleen maken deze tools het mogelijk om je content in te kunnen plannen, bovendien bieden ze je eveneens het perspectief om het volledige bereik van je campagne in te kunnen schatten. Het automatiseren van je social media campagne zorgt er niet alleen voor dat je bedrijf heel wat tijd kan besparen terwijl een cruciaal onderdeel van je marketingstrategie toch precies die aandacht krijgt die ze verdient.

Personalisatie over de hele lijn: ook binnen je e-mail marketing strategie

Wanneer we het hebben over de belangrijkste marketing automation trends voor dit jaar en het komende jaar is het onmogelijk om overlapping met andere trends te voorkomen. Dat blijkt alvast uit deze trend die duidelijk betrekking heeft tot je e-mail marketing strategie. Het aanbieden van gepersonaliseerde content staat tegenwoordig helemaal bovenaan het lijstje met de belangrijkste trends op het gebied van marketing. Dat hoeft ook niet te verbazen, in tegendeel. Statistieken hebben namelijk duidelijk gemaakt dat de kans tot zes keer groter is dat bijvoorbeeld op maat gemaakte e-mails weten te converteren in vergelijking met standaard e-mails. Bovendien hebben tijdens onderzoeken 73 procent van de consumenten aangegeven eerder samen te willen werken met bedrijven die hun persoonlijke data benutten om hun interacties relevanter te maken. 

Het aanbieden van gepersonaliseerde content was in het verleden dan wel vaak een behoorlijke uitdaging, tegenwoordig is dat niet langer het geval. Voor het verzamelen van relevante gegevens is het dan ook uitsluitend noodzakelijk om de gewenste velden toe te voegen aan bijvoorbeeld inschrijfformulieren. Vervolgens is het weer mogelijk om deze informatie te gebruiken voor het genereren van gepersonaliseerde velden evenals tags. Daarnaast is het eveneens een mogelijkheid om gebruik te maken van informatie welke beschikbaar wordt gesteld door middel van koppelingen met derden. Hierbij kan er dan bijvoorbeeld worden gedacht aan een CRM-systeem of jouw e-commerce provider.

Benut het enorme potentieel van conversational marketing

Geen lijst met marketing automation trends voor 2022 & 2023 is compleet zonder een verwijzing naar conversational marketing. Het betreft hier een techniek die alle potentiële klanten door de marketing- evenals verkooptrechter loodst. Op het ogenblik dat je ervoor kiest om je communicatie te automatiseren loop je als onderneming het risico dat deze ietwat robotachtig en bijgevolg ook minder persoonlijk gaat klinken. Omwille van deze reden is het van cruciaal belang om te zorgen voor een conversationele benadering van je content wanneer je wenst te profiteren van de voordelen die marketing automation in 2023 te bieden heeft. 

Als er gebruik wordt gemaakt van gepersonaliseerde interacties zal je tot de vaststelling komen dat deze het potentieel hebben om sterke banden te kunnen smeden met klanten. Bovendien stimuleren ze ook loyaliteit en helpen ze om geweldige klantervaringen te bieden. De kans dat conversationele marketing je de mogelijkheid zal bieden om in gesprek te gaan met je klanten is ontzettend groot. Daarnaast is het ook mogelijk om te profiteren van een toename op vlak van betrokkenheid en wordt een meerwaarde gecreëerd op vlak van verkoop evenals klanttevredenheid.

Mobile marketing automation

Niet alleen één van de belangrijkste, maar tevens ook één van de meest lucratieve marketing automation trends voor 2023 is ongetwijfeld mobile marketing automation. Als je er niet voor kiest om hier gebruik van te maken zal je tot de vaststelling komen dat je een enorme kans misloopt om je conversie te verhogen. De toename op vlak van gebruik van mobiele apparaten heeft er in de praktijk voor gezorgd dat je een strategie nodig hebt om mobiele gebruikers te kunnen bereiken en met hen te kunnen communiceren. Het implementeren van mobile marketing automation maakt het mogelijk om heel wat relevante gegevens te weten te komen over je doelgroep zoals:

  • De plaats waar ze zich bevinden;
  • Het exacte zoekgedrag van de personen in kwestie;
  • Het type apparaat waar gebruik van wordt gemaakt;

Van zodra je alle relevante data hebt verzameld is het mogelijk om automatisch gegenereerde content in te gaan zetten. Dit kan op verschillende manieren. Denk hierbij niet alleen aan door middel van een sms-bericht, maar ook middels pushmeldingen op een app, door middel van enquêtes die worden verzonden via een sms-bericht, etc. Ook dit is ongetwijfeld één van de trends marketing automation waarvan de impact zeker niet mag worden onderschat.

Conclusie: automatisering zet door

In alle marketing automation trends zie je één belangrijke overlap terug. Handmatig werk wordt steeds verder vervangen door automatisering. Minder handen, meer geautomatiseerde beslissingen, waarbij de workload verplaatst van uitvoering naar onderhoud. Begin daarom vandaag nog met het investeren in marketing automation processen.

Prioriteiten: maak keuzes

Je hebt hierboven kunnen lezen over de marketing automation trends voor het komende jaar. Met altijd schaarse capaciteit is het belangrijk om keuzes te maken. Bepaal de relevante trends voor jouw organisatie en bepaal welke trends voor jou de meeste waarde bieden. Zo kom je uiteindelijk tot de juiste marketing roadmap voor 2022 – 2023.

Marketing automation prio?

Heb je marketing automation gekozen als één van de prioriteiten uit de marketing trends voor het komende jaar, plan dan een vrijblijvende strategiesessie en demo. Samen gaan we aan de slag met:

  • E-mail marketing: van abandoned cart tot klant heractivatiemails en e-mails gericht op het genereren van bijverkopen. Alles volledig geautomatiseerd geregeld.
  • Print marketing: geautomatiseerd gepersonaliseerde prints versturen. Denk aan flyers, brochures, ansichtkaarten en reclamefolders. Van print tot verzending.
  • SMS marketing: verstuur triggers, back-in-stock meldingen of reminders bij productlancering of de start van de kaartverkoop jouw event.

Of natuurlijk één of enkele van deze opties. Beperkte workload en maximale ROI op basis van volledig geautomatiseerde marketing automation campagnes.