Lees alles over meer omzet bij bestaande klanten.
Kies ook voor de beste email marketing software.
Bestaande klanten benaderen? Het is een van de manieren om meer omzet uit bestaande klanten te halen. Jouw taak als (online) marketeer, eigenaar of e-commerce manager is om het maximale uit bestaande klanten te halen. Daarvoor zijn drie manieren, met daaronder direct praktische tips. Daardoor kun je op korte termijn meer omzet uit bestaande klanten halen: omzet die vaak ook nog zeer winstgevend is doordat je reeds een klantrelatie met deze bestaande klant hebt opgebouwd.
De eerste methode om de omzet uit bestaande klanten te verhogen is door verkopen van duurdere producten, ookwel upsells genoemd. Promoot hierbij de duurdere, en vaak ook betere producten. Je kunt dan denken aan een klant die instapt via een huismerk en vervolgens overstapt op een duurder alternatief, de upsell. Je kunt de upsells automatisch promoten, bijvoorbeeld via email marketing of het inzetten van een accountmanager die klanten pro-actief opbelt over een beter alternatief. Ook een alternatief met meer absolute marge helpt misschien niet direct in de omzet, maar wel in de winstgevendheid van deze bestaande klant.
Om meer omzet te maken uit bestaande klanten kun je er ook voor kiezen de prijzen te verhogen. Of dit een positieve of negatieve impact heeft op de omzet ligt natuurlijk voor een groot deel aan de prijselasticiteit. Een slimme manier om te kijken naar het verhogen van prijzen is het inzetten van dynamic pricing, oftewel: dynamische prijzen. Je kijkt hiervoor naar verschillende factoren, bijvoorbeeld momenten, welk (type) product het is en welke klanten het betreft. Op die manier kom je geautomatiseerd tot beslissingen over het verhogen of verlagen van prijzen en kun je de omzet verhogen zonder tegelijkertijd omzet te verliezen. Een andere strategie kan zijn om de prijzen te verhogen, waarbij je in acht neemt dat je omzet zult verliezen. Dit kan bijdragen aan een betere winstgevendheid in plaats van puur te kijken naar omzetgroei.
De derde strategie is simpelweg door meer te verkopen aan bestaande klanten.