HockeyGear, onderdeel van het bedrijf Sportslabel, werd in 2013 opgericht en is inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste webshops in hockeyuitrusting. De webshop verkoopt inmiddels onder 10+ merken een uitgebreid assortiment hockeysticks, -schoenen, -kleding en -accessoires. In samenwerking met Bureau Matthijs zijn wij gestart om HockeyGear te helpen de customer lifetime value (CLV) te verhogen door in te zetten op hogere betrokkenheid van klanten, meer herhaalaankopen en meer bijverkopen.
Daarom kiezen meer dan 250+ bedrijven voor Nextmessage.
Je krijgt de beschikking over alle handige functionaliteiten.
Speciale functionaliteiten voor e-commerce.
Je kunt Nextmessage koppelen met meer dan 6.000 applicaties.
Start nu met de #1 email marketing software voor webshops of plan een demo. Samen maximaal resultaat.
Ondanks de enorme groei in korte tijd was het voor HockeyGear belangrijk om de CLV te verhogen. Dit om uiteindelijk competitief te blijven en betaalde advertentiekanalen winstgevend te kunnen blijven schalen. Op deze wens hebben we gezamenlijk een passende email marketing strategie uitgewerkt, gebaseerd op het slim inzetten van klantdata.
“Door gepersonaliseerde emails met slimme aanbiedingen kunnen we onze klanten helpen én onze omzet laten groeien.” – Lauren | Marketeer bij HockeyGear
Ondanks de snelle groei van HockeyGear liep het tegen de limiet aan van de mogelijkheden om te schalen met betaalde webshop marketing als Google Ads. De enige oplossing is dan het verder verhogen van de totale omzet per klant, in de vorm van terugkerende klanten voor herhaalaankopen en bijverkopen.
Daarom was er behoefte om een strategie te ontwikkelen die op een slimme manier gebruikmaakt van klantdata zoals aankoopdata en surfgedrag. Met deze data kan per klant informatie worden verzameld over potentieel interessante producten of kan worden ingeschat of er de verwachting is dat de klant opnieuw in de markt is voor een aankoop.
Op die manier is de uitdaging het verhogen van de totale klantwaarde, beter bekend als de customer lifetime value (CLV) waarbij de doelstellingen dus primair liggen op het verhogen van de omzet uit het email marketing kanaal.
Om de specifieke uitdagingen aan te pakken, hebben we samen met HockeyGear nagedacht over de customer journeys, aankooppatronen en relevante bijverkopen. Op die manier is in kaart gebracht op welke momenten een klant koopt, welke producten de klant koopt en of er specifieke klantsegmenten zijn te onderscheiden.
Vanuit de segmenten en customer journeys zijn de juiste momenten bepaald om een email te versturen, gecombineerd met de te verzenden inhoud. Zo kon worden ingespeeld op herhaalaankopen, bijverkopen en heractivatie van slapende klanten. Alle met als doel om de totale CLV van de klant te verhogen.
Deze benadering stelde HockeyGear in staat om op de juiste momenten met de klant te communiceren. Door de verdeling op basis van segmenten en customer journeys, waarbij ook seizoenen zijn meegenomen, is elk bericht op ieder moment relevant.
De focus op het verzamelen en gebruiken van alle relevante data over aankoopgedrag en websitebezoek heeft een significante impact gehad op de CLV. Door de directe integratie met de WooCommerce webshop van HockeyGear zijn bovendien de resultaten volledig meetbaar gemaakt in omzet.
Deze resultaten benadrukken het belang van het slim gebruiken van data. Door klanten op de juiste momenten te voorzien van de juiste reminders en hen daarmee actief te ondersteunen om het maximale uit hun sport te halen heeft HockeyGear een sterke basis opgezet om verder te groeien met meer winstgevende omzet.
“We hebben gezien dat door het nauwkeurig segmenteren van klanten en het aanbieden van gepersonaliseerde content, we niet alleen de verkoop hebben kunnen stimuleren maar ook een gemeenschap van hockeyliefhebbers hebben opgebouwd. De expertise en tools van Nextmessage hebben ons in staat gesteld om op een dieper niveau met onze klanten te communiceren, wat leidt tot verhoogde loyaliteit en verkoop.” – Matthijs | Eigenaar bij Buro Matthijs
Deze resultaten bevestigen de kracht van een geïntegreerde benadering die verder gaat dan traditionele verkoopstrategieën, door de focus te leggen op het bouwen van relaties en het delen van kennis. Door onze klanten te voorzien van waardevolle informatie en hen actief te betrekken bij de zorg voor hun aankopen, hebben we een sterke basis gelegd voor voortdurende groei en een diepere klantverbinding.
De samenwerking tussen HockeyGear, Buro Matthijs en Nextmessage heeft een nieuwe standaard gezet voor hoe email marketing ingezet kan worden in de sportretailbranche. Door met slim gebruik van data in te spelen op de behoefte van hockeyliefhebbers, heeft HockeyGear een sterke band met hun klanten opgebouwd. Dit heeft niet alleen geleid tot een verhoging van de klantbetrokkenheid en omzet, maar ook tot een versterking van de merkloyaliteit en een groeiende gemeenschap rondom het merk.
Deze case illustreert de kracht van een klantgerichte benadering in email marketing, waarbij de customer journey van de klant centraal staat. Door de klant centraal te stellen in alle communicatie, heeft HockeyGear bewezen dat je niet meer hoeft te schieten met hagel, maar technologie moet combineren met de kennis over je producten en de klant.