Lees alles over het vergoten van jouw maillijst.
Kies ook voor de beste email marketing software.
De eerste tip uit deze lijst met tips om emailadressen te verzamelen is er één die zeer voor de hand liggend is, maar toch verrassend genoeg vaak over het hoofd wordt gezien. Heb je er in het verleden nog niet voor gekozen om een maillijst op te zetten, maar wil je daar nu graag verandering in brengen? Kies er dan om te beginnen voor om je bestaande contacten uit te nodigen. Voor deze mensen geldt dat ze al een relatie hebben met je bedrijf. De kans dat ze bereid zijn om zich aan te melden voor je maillijst is dan ook niet onaanzienlijk. Heb je regelmatig contact via email met klanten om bijvoorbeeld support te verlenen? Dan kan het eveneens een aanrader zijn om een link naar de inschrijfpagina van je maillijst in je handtekening op te nemen.
Emailadressen verzamelen kan in eerste instantie gebeuren door het inzetten van zogenaamde long-form content. Het gaat hierbij om lange artikelen die duidelijke informatie verstrekken met betrekking tot een bepaald onderwerp. Het spreekt voor zich dat dit onderwerp gerelateerd moet zijn aan jouw bedrijf. Beschik je over een webwinkel in kinderkleding? Dan zou je bijvoorbeeld long-form content kunnen creëren met informatie over één van de merken die je aanbiedt. Ook een uitgebreide voorstelling van de nieuwe collecties door middel van een (uitgebreid) blogartikel kan onder deze noemer vallen. Bij het creëren van long-form content wordt het aangeraden om de pagina te beginnen met een samenvatting van hetgeen in het artikel zal worden aangekaart.
Vervolgens is het verstandig om de lezer de mogelijkheid te bieden om zich aan te melden voor je mailinglijst. Die mogelijkheid dient aan het einde van de pagina nog eens te worden herhaald. Wanneer de content goed gewaardeerd wordt en de bezoeker overtuigd is van de expertise van je onderneming is de kans zeer groot dat er wordt ingeschreven voor de nieuwsbrief. Dit niet in het minst wanneer er een duidelijke call-to-action voor wordt gehanteerd. Door uitgebreid te testen en te meten is het op een relatief eenvoudige manier mogelijk om te kunnen achterhalen welke boodschap het beste past bij je publiek. Dit is eigenlijk één van de meest efficiënte en tevens ook meest interessante tips om emailadressen te verzamelen die er gegeven kunnen worden.
Het implementeren van één of meerdere call-to-actions op je bedrijfswebsite is altijd een goede keuze voor wat nieuwe emailadressen verzamelen betreft. Bij het plaatsen van dergelijke call-to-actions is het van belang om rekening te houden met de volgende twee eisen:
Er zijn heel wat verschillende plaatsen in je website die zich lenen voor het voorzien van een dergelijke call-to-action. Denk hierbij aan het hoofdmenu, maar ook aan de header en / of de sidebar van je website en de footer. Niets staat je bovendien in de weg om ze op meerdere plaatsen terug te laten komen. Zorg er uiteraard wel voor dat dit niet storend wordt.
Een beetje in lijn met enkele andere tips om emailadressen te verzamelen uit deze pagina is het integreren van zogenaamde focusblokken in je blogartikelen. Je kan er uiteraard voor kiezen om banners naar je opt-in pagina in bijvoorbeeld de menubars op te nemen, maar je kan ze tevens een plaats geven in de content die je publiceert. Voor focusblokken in blogartikelen kan er gebruik worden gemaakt van bijvoorbeeld een plugin als XYZ HTML snippets. Een dergelijke plugin maakt het mogelijk om een banner of een opt-in formulier te realiseren en hier vervolgens een shortcode van te maken. Vervolgens kan je deze eenvoudig op eender welke plaats in je content opnemen.
Hoe kom ik aan emailadressen voor mijn maillijst? Door gebruik te maken van een pop-up natuurlijk! Voor deze optie geldt dat ze eigenlijk alleen maar ingezet zou moeten worden wanneer mensen zich al enige tijd op jouw website of webwinkel bevinden. Dit is een zeer actieve manier om bezoekers te wijzen op de mogelijkheid om in te schrijven voor je maillijst. Dit gezegd hebbende is het van cruciaal belang dat zo’n pop-up niet te snel en vooral ook niet te vaak wordt getoond. Je bezoekers kunnen zo’n pop-up al snel vervelend vinden en dat is uiteraard niet de bedoeling. Wil je voor het verzamelen van emailadressen gebruik gaan maken van een pop-up? Controleer dan altijd of deze ook op mobiele apparaten correct werkt. Dat is immers vaak niet het geval.
Emailadressen verzamelen is eveneens mogelijk door middel van campagnes die worden gevoerd op social media platformen. Zo is het bijvoorbeeld een mogelijkheid om content te promoten op platformen als Facebook evenals het zakelijke netwerk LinkedIn. Door vervolgens aan deze campagnes lead-gen formulieren te koppelen wordt ervoor gezorgd dat mensen zich meteen kunnen inschrijven voor jouw maillijst. Vaak is het zo dat bedrijven ervoor kiezen om de inhoud van hun laatste nieuwsbrief te delen via social media (eventueel onder de vorm van sponsored content) waarna er vervolgens een link wordt geplaatst naar een inschrijfformulier. Hoe sterker de inhoud is van je nieuwsbrief, des te efficiënter mensen aangespoord kunnen worden om zich aan te melden.
Wanneer de vraag “hoe emailadressen verzamelen” wordt gesteld is vaak één van de eerste antwoorden die je krijgt “door middel van een weggevertje”. Iets gratis weggeven klinkt in eerste instantie financieel natuurlijk niet bijster interessant. Toch blijkt het in de praktijk daadwerkelijk één van de meest efficiënte manieren te zijn om extra emailadressen te kunnen bemachtigen. Door goed na te denken over het type weggevertje zal je bovendien met zo goed als volledige zekerheid kunnen rekenen op een zeer relevante doelgroep die wordt benaderd. Benieuwd naar wat nu een potentieel interessant weggevertje kan zijn? Dit zijn alvast enkele mogelijkheden:
Er zijn ontzettend veel weggevertjes die in aanmerking kunnen komen voor wat het uitbouwen van je maillijst betreft. Als je, je kaarten goed speelt kan je bovendien in het merendeel van de gevallen rekenen op een extra voordeel. Zo kan je door het schrijven van een ebook of een cursus ook nog eens de expertise van je onderneming extra in de verf zetten.
De vijfde uit deze reeks van interessante tips om emailadressen te verzamelen heeft betrekking tot het afschermen van bepaalde delen van je website. Je zou ervoor kunnen kiezen om deze onderdelen uitsluitend toegankelijk te maken voor bezoekers die hun emailadres hebben verstrekt. Wanneer je deze optie wenst toe te passen kan je op drie verschillende manieren te werk gaan, namelijk:
In het eerste geval is het mogelijk om bijvoorbeeld uitsluitend de inleiding van een blogartikel prijs te geven. Wordt er een blogartikel geschreven met bijvoorbeeld 10 relevante tips voor jouw doelgroep? Dan is het tevens mogelijk om bijvoorbeeld slechts een aantal tips met iedereen te delen en de rest af te schermen. In het tweede geval maak je gebruik van een catchy (of clickbait) titel waarna de inhoud van het volledige artikel wordt voorbehouden voor mensen die hun emailadres verstrekken. Heb je laatste een webinar gegeven en heb je daar bepaalde opnames van gemaakt? Dan zou je ook deze opnames afgeschermd kunnen aanbieden aan mensen die zich hebben aangemeld voor de maillijst. Ook deze verschillende mogelijkheden m.b.t. emailadressen verzamelen blijken in de praktijk zeer interessant en bovendien ook behoorlijk efficiënt te zijn.
Bij emailadressen verzamelen wordt vaak de focus gelegd op de mogelijkheden die er online worden aangeboden. Echter is het een goed idee om ook de offline opties waarover je beschikt niet over het hoofd te zien. Ben jij bijvoorbeeld iemand die regelmatig een beurs of evenement organiseert? Of neem je deel aan bepaalde offline evenementen? Dan kan het van belang zijn om ook hier mensen om hun emailadres te vragen. Let wel, het creëert altijd een onprofessioneel beeld wanneer een bepaalde mailing meerdere keren naar hetzelfde emailadres wordt verzonden. Dit kan je gelukkig eenvoudig voorkomen door een zogenaamde ontdubbeling toe te laten passen. Zo worden dubbele emailadressen automatisch uit je maillijst gefilterd.
Waardevolle samenwerkingsverbanden bieden altijd een belangrijke meerwaarde voor bedrijven die ze aan kunnen gaan. Dit kan ook zeker betrekking hebben tot het kunnen aanvullen van je maillijst. Ken je bijvoorbeeld een partij die over een goed gevulde maillijst beschikt welke relevant is aan jouw doelgroep? Dan kan het zomaar interessant zijn om de handen in elkaar te slaan. Jullie hebben duidelijk dezelfde doelgroep, dus waarom zouden jullie als concurrenten en niet als partners door het leven kunnen gaan? Komt het uiteindelijk tot een samenwerkingsverband? Dan kan je het potentieel van de omvangrijke maillijst van je nieuwe partner uiteraard mee benutten.
Verschillende bedrijven hebben ervoor gekozen om zich te specialiseren in het aanbieden van emailadressen. Zij verzamelen emailadressen van mensen die interesse hebben in de meest uiteenlopende sectoren om vervolgens complete lijsten aan te bieden aan geïnteresseerde partijen. Het inkopen van emailadressen brengt voor- en nadelen met zich mee. Het belangrijkste voordeel is terug te vinden in het feit dat je er vrij weinig moeite voor hoeft te doen. Daar tegenover staat echter dat deze vormen van emailadressen verzamelen uiteraard een financieel grotere inspanning vereist.
Kom je bij het stellen van de vraag “hoe emailadressen verzamelen” uit bij deze tip en spreekt deze je toch het meeste aan van allemaal? Hou er dan altijd rekening mee dat je de beschikking krijgt over relevante emailadressen. Blijkt uiteindelijk dat de personen die je benadert helemaal geen interesse hebben in het product of de dienst die je aanbiedt? Dan is de kans groot dat je, je maillijst even snel terug af ziet nemen dan ze in eerste instantie is gegroeid. Dat is uiteraard niet de bedoeling.
Like, opt-in evenals win acties staan er in de praktijk om bekend zich niet alleen te kenmerken door een enorm bereik, maar ook vaak door een enorme hoeveelheid aan inschrijvingen. Het is mogelijk om verschillende eisen voorop te stellen waar mensen aan dienen te voldoen. Vaak kan je deze mogelijkheid benutten om op verschillende manieren de interactie met je bestaande en mogelijke potentiële klanten te vergroten. Zo kan je niet alleen eisen dat het emailadres wordt verstrekt, daarnaast kan je bijvoorbeeld ook vragen om de pagina van je onderneming op social media te liken en de post van de wedstrijd te delen. Op deze manier is het in één klap mogelijk om een immens groot bereik te realiseren. Het risico bestaat alleen dat op deze manier niet (uitsluitend) jouw specifieke doelgroep wordt getarget. Daar dien je bij deze vorm van emailadressen verzamelen wel rekening mee te houden.
Er zijn op het internet ontzettend veel grote, interessante blogs terug te vinden die gerelateerd zijn aan jouw onderneming en de producten of diensten die ze aanbiedt. Voor heel wat van deze blogs geldt dat ze moeite hebben om te kunnen blijven bestaan. De kans is dan ook groot dat zij best geïnteresseerd zijn in het opzetten van een affiliateconstructie waarbij zij bijvoorbeeld één euro betaald krijgen voor elk emailadres dat via de blog in kwestie in jouw maillijst kan worden opgenomen. Let wel, het spreekt voor zich dat de kwaliteit van de registraties moet worden bewaakt. Daarvoor is de relevantie van de blog van bijzonder groot of eigenlijk van cruciaal belang.
Hoe kom ik aan emailadressen op een zeer efficiënte manier? Door de homepagina dienst te laten doen als opt-in pagina. Dat lijkt een uitdaging, maar dat is het eigenlijk niet. Voordat de website kan worden bekeken kan je ervoor kiezen om bezoekers de mogelijkheid te bieden zich aan te melden voor je mailinglijst. De daadwerkelijke blog of pagina die men wil bezoeken bevindt zich dan pas onder het inschrijfformulier. Homepagina take-overs mogen dan wel als vervelend worden ervaren, ze blijkt vaak wel zeer hoge conversies te realiseren.
Om deze lijst met tips om emailadressen te verzamelen af te sluiten hebben we nog één extra niet te onderschatten tip voor jou in petto. Het is namelijk één ding om je maillijst te spekken met een aanzienlijke hoeveelheid extra emailadressen, maar het is nog iets helemaal anders om te voorkomen dat verzamelde emailcontacten ook daadwerkelijk geïnteresseerd blijven in de mailings die worden verzonden. In eerste instantie is uiteraard de kwaliteit van de inhoud van de mailings op dit vlak van cruciaal belang. Dat is evenwel niet het enige. Wat immers daarnaast ook te denken van het toepassen van zogenaamde heractivatiecampagnes? Hiervoor geldt dat ze specifiek mensen benaderen die bijvoorbeeld al enige tijd een ontvangen email van jou niet hebben geopend.
De inhoud van zo’n heractivatiecampagne kan in de praktijk sterk uiteenlopend zijn. Zo is het mogelijk om aan de ontvanger te vragen of hij of zij de frequentie van de mailings wenst aan te passen, maar kan er ook worden getoetst naar welke content door hem of haar als het meest interessant wordt ervaren. Merk je dus met andere woorden op dat een significant gedeelte van je maillijst de ontvangen mailings niet meer opent? Dan kan het inzetten van heractivatiecampagnes ervoor zorgen dat de interactie met de aangemelde personen sterk kan worden verbeterd.