Samenwerking met
De Kleine Lama

De Kleine Lama werd opgericht door Folker en Rachelle na de geboorte van hun twee dochters. Zij kwamen erachter dat veel dagelijkse producten schadelijke stoffen bevatten. Daarom kozen zij ervoor een webshop te beginnen met natuurlijke baby- en kinderproducten die vrij zijn van schadelijke stoffen. In 2023 hebben wij de handen ineen geslagen om de klantloyaliteit te verhogen, verantwoorde keuzes te stimuleren en klanten meer te vertellen over het maken van de juiste keuzes.

Daarom kiezen meer dan 250+ bedrijven voor Nextmessage.

  • Alle functionaliteiten: verstuur eenvoudig een nieuwsbrief of zet slimme email flows op. Je hebt alle tools in handen.
  • Betaalbaar: software vanaf 8 euro per maand. Maandelijks opzegbaar, eerste 30 dagen gratis en kosteloze overstapservice.
  • Pro-actieve ondersteuning: onze email marketeers staan voor je klaar om het maximale uit email marketing te halen, in het Nederlands.
  • Voldoet aan AVG: je voldoet volledig aan de EU privacywetgeving.

Je krijgt de beschikking over alle handige functionaliteiten.

  • Nieuwsbrieven versturen: maak eenvoudig een nieuwsbrief en verstuur deze naar jouw contacten.
  • Email flows: automatiseer emails, zodat deze automatisch worden verzonden op vooraf bepaalde momenten.
  • Klanten segmenteren: verdeel je klanten in groepen op basis van websitebezoek, bestelhistorie of klantgegevens.
  • Snel emails ontwerpen: maak razendsnel emails met onze email builder, volledig in jouw huisstijl. Ook geschikt voor mobiel. 
  • Inzicht: real-time inzicht hoe je email presenteert met o.a. open ratio’s, klik ratio’s en afmeldratio’s.

Speciale functionaliteiten voor e-commerce.

  • Dynamische inhoud: toon automatisch de meest relevante producten in emails. Zo personaliseer je emails per klant. 
  • Resultaat: bekijk real-time hoeveel omzet jouw nieuwsbrieven en email flows opleveren dankzij koppeling met je webshop.
  • Verlaten winkelwagens: herinner klanten aan hun verlaten winkelwagen en zet ze alsnog om in aankopen.

Je kunt Nextmessage koppelen met meer dan 6.000 applicaties. 

  • Standaard integraties: we hebben standaard integraties met o.a. WooCommerce, Magento 2 en Shopify.
  • Zapier: koppel via Zapier met 6.000+ verschillende integraties.
  • Webhooks (API): koppel klant-, order- en productdata vanuit maatwerk applicaties via webhooks (API).

Zelf ook het maximale uit email halen?

Start nu met de #1 email marketing software voor webshops of plan een demo. Samen maximaal resultaat.

Bekijk prijzen

Ondanks het brede assortiment dat goed gevonden wordt door klanten streefde De Kleine Lama ernaar om meer naar buiten te treden. Dit door email marketing in te zetten, maar wel gericht op de meerwaarde voor klanten en vooral niet te commercieel gericht waardoor de merkidentiteit van De Kleine Lama verloren zou kunnen gaan.

“We vinden het belangrijk om het verhaal van ons merk en de producten te vertellen, zonder dat het teveel wordt. Op die manier willen we een klantrelatie bouwen die echt gebaseerd is op de waarde die wij bieden.” – Folker | Eigenaar van De Kleine Lama

Snelle navigatie

Uitdagingen

Ondanks het brede assortiment en de vele nieuwe klanten vindt De Kleine Lama het belangrijk om te blijven groeien, vooral door de merkidentiteit van de webshop verder te delen met klanten. Daarnaast wil de webshop klantloyaliteit koppelen aan het voordeel van klanten middels een loyaliteitsprogramma. Op die manier wil het producten onder de aandacht brengen, maar vanuit het voordeel van de klant.

Daarom was de wens om niet enkel te kijken naar een email marketing strategie, maar deze te koppelen aan een loyaliteitsprogramma. Dit spaarprogramma voor klanten, gecombineerd met kennisdeling die dan weer zo specifiek mogelijk is gekoppeld aan het gedrag van klanten. Bijvoorbeeld eerdere aankopen, gedeelde gegevens tijdens het afrekenen of bezochte pagina’s en producten op de webshop.

Op die manier is de uitdaging het verhogen van de klantloyaliteit en het zijn van een kennispartner voor klanten, natuurlijk gecombineerd met subtiele manieren en kansen om direct meer omzet uit het email marketing kanaal te halen.

Oplossing

Om die specifieke uitdagingen aan te pakken, ontwikkelde Nextmessage een geïntegreerde email marketing strategie van email marketing software en loyalty software, waarbij klantloyaliteit en het delen van de merkidentiteit van De Kleine Lama centraal staat.

In deze strategie zijn we begonnen met het in kaart brengen met de klantsegmenten. Hierbij hebben we de producten verdeeld over de segmenten, waarbij leeftijd van het kind het belangrijkste segmentatiecriterium was. Vervolgens hebben we de producten verdeeld en relevante email flows gemaakt op basis van deze leeftijden.

  • Uitgebreide segmentatie: naast segmentatie op basis van aankoopgedrag, bezochte pagina’s en producten hebben we bij De Kleine Lama een extra veld toegevoegd aan de check-out. In dit veld hebben we klanten optioneel gevraagd wat de leeftijd is van het kind of de kinderen waarvoor zij kopen. Op die manier weten we nu, maar ook in de toekomst welke informatie en producten interessant zijn voor de klant.
  • Loyaltyprogramma koppeling: om bovenstaand te realiseren hebben we niet enkel de WooCommerce webshop gekoppeld, maar is ook een loyaliteitsprogramma geïntegreerd binnen de webshop van De Kleine Lama. Dit loyaliteitsprogramma, bestaat uit het sparen van punten voor aankopen en het uitvoeren van acties, om deze vervolgens binnen dezelfde webshop uit te geven. De koppeling zorgt ervoor dat informatie over punten, maar ook opties om deze punten in te wisselen, real-time beschikbaar zijn voor gebruik binnen email campagnes.
  • Gepersonaliseerde email campagnes: door de geavanceerde segmentatie kunnen hier ook de emails, en customer journeys, zo goed mogelijk op worden afgestemd met productaanbevelingen, maar ook inhoudelijke, educatieve content de producten. Dit hielp De Kleine Lama aan maximale relevantie en een sterke positionering.

De technische integraties en het ‘gewoon vragen’ van klantinformatie helpt De Kleine Lama nu om een band op te bouwen met ouders. In de leeftijd die de kinderen nu hebben, maar ook op latere leeftijd. Zo kunnen zij hen op elk moment voorzien van waardevolle informatie en tegelijkertijd de verkoop stimuleren door middel van gepersonaliseerde aanbevelingen.

Resultaten

De focus op segmentatie en een loyaliteitsprogramma biedt De Kleine Lama educatieve content en extra voordeel voor trouwe, loyale klanten. Daarmee is email marketing voor de webshop inmiddels het meest persoonlijke marketingkanaal, waarmee tegelijkertijd toch veel klanten bereikt kunnen worden.

  • Toename in klantloyaliteit: de slimme segmentatie van de doelgroepen heeft de open rate en klikratio aanzienlijk verhoogd. In combinatie met het loyaltyprogramma zijn ook de redenen voor klanten tot een nieuw bezoek verder verhoogd, hetgeen samen zorgt voor een verhoogde klantloyaliteit en meer terugkerende klanten.
  • Sturen middels loyaliteit: met het loyaliteitsprogramma heeft De Kleine Lama de ruimte gekregen specifieker te sturen richting producten. Bijvoorbeeld producten met overstock, dan wel nieuwe producten hetgeen onder de streep zorgt voor een beter bedrijfsresultaat in zowel omzet als marge.
  • Een win-win situatie: waar er door een loyaliteitsprogramma ruimte ontstaat voor sturing, ontstaat er tegelijkertijd een voordeel voor de klant. Zij kunnen immers producten voordeliger aanschaffen en sparen punten voor volgende aankopen. Zo wordt de klant beloond voor zijn loyaliteit.

Deze resultaten benadrukken het succes van een goed doordachte email marketing strategie, die verder gaat dan enkel email. De integratie met loyalty software zorgt voor meer invloed hebben op het klantgedrag en zorgt voor opbouw van een loyale klantenkring die het fundament vormt onder de webshop.

“We vinden het fijn dat we email marketing nu kunnen inzetten om daadwerkelijk waarde toe te voegen voor een specifieke klant, in plaats van dat minimaal 50% van de emails die klanten ontvangen niet relevant zijn. Dit past bij ons merk en de manier van groei die we voor ogen hebben.” – Folker | Eigenaar van De Kleine Lama

Kengetallen

  • Verbetering van engagement metrics: met 60% open ratio zitten de campagnes ver boven het marktgemiddelde. De afmeldratio is laag, hetgeen laat zien dat alle emails relevant en persoonlijk zijn. Dit als gevolg van de uitgebreide segmentatie, zodat iedere verzonden mail aansluit bij de lezer.
  • Toename in klantloyaliteit: dankzij de integratie met de WooCommerce webshop en inzicht in gespaarde punten is alles meetbaar. Hierin wordt duidelijk zichtbaar dat het aantal terugkerende klanten op de webshop, maar ook het aantal herhaal- en bijverkopen is toegenomen.
Deze resultaten bevestigen dat email marketing verder gaat dan focus op directe verkopen, maar juist ook een manier is om via slimme segmentatie zo persoonlijk mogelijk te communiceren met klanten. Door klanten te voorzien van waardevolle informatie en hen actief te betrekken, hebben we een sterke basis gelegd voor voortdurende groei en een diepere klantverbinding.

Samenvattend

De samenwerking tussen De Kleine Lama en Nextmessage heeft duidelijk gemaakt hoe belangrijk het verzamelen van de juiste informatie voor segmentatie kan zijn. Vooral wanneer deze segmentatie daadwerkelijk leidt tot echt gepersonaliseerde content die past bij de fase waar een ouder zich in bevindt.

Gecombineerd met een loyaliteitsprogramma wordt op een manier die waarde toevoegt voor de klant toch richting gegeven aan het klantgedrag richting meer loyaliteit. Op die manier levert email marketing, gecombineerd en geïntegreerd met loyalty software, meer omzet op voor De Kleine Lama, zonder haar merkidentiteit verloren te laten gaan.