De Kleine Lama werd opgericht door Folker en Rachelle na de geboorte van hun twee dochters. Zij kwamen erachter dat veel dagelijkse producten schadelijke stoffen bevatten. Daarom kozen zij ervoor een webshop te beginnen met natuurlijke baby- en kinderproducten die vrij zijn van schadelijke stoffen. In 2023 hebben wij de handen ineen geslagen om de klantloyaliteit te verhogen, verantwoorde keuzes te stimuleren en klanten meer te vertellen over het maken van de juiste keuzes.
Daarom kiezen meer dan 250+ bedrijven voor Nextmessage.
Je krijgt de beschikking over alle handige functionaliteiten.
Speciale functionaliteiten voor e-commerce.
Je kunt Nextmessage koppelen met meer dan 6.000 applicaties.
Start nu met de #1 email marketing software voor webshops of plan een demo. Samen maximaal resultaat.
Ondanks het brede assortiment dat goed gevonden wordt door klanten streefde De Kleine Lama ernaar om meer naar buiten te treden. Dit door email marketing in te zetten, maar wel gericht op de meerwaarde voor klanten en vooral niet te commercieel gericht waardoor de merkidentiteit van De Kleine Lama verloren zou kunnen gaan.
“We vinden het belangrijk om het verhaal van ons merk en de producten te vertellen, zonder dat het teveel wordt. Op die manier willen we een klantrelatie bouwen die echt gebaseerd is op de waarde die wij bieden.” – Folker | Eigenaar van De Kleine Lama
Ondanks het brede assortiment en de vele nieuwe klanten vindt De Kleine Lama het belangrijk om te blijven groeien, vooral door de merkidentiteit van de webshop verder te delen met klanten. Daarnaast wil de webshop klantloyaliteit koppelen aan het voordeel van klanten middels een loyaliteitsprogramma. Op die manier wil het producten onder de aandacht brengen, maar vanuit het voordeel van de klant.
Daarom was de wens om niet enkel te kijken naar een email marketing strategie, maar deze te koppelen aan een loyaliteitsprogramma. Dit spaarprogramma voor klanten, gecombineerd met kennisdeling die dan weer zo specifiek mogelijk is gekoppeld aan het gedrag van klanten. Bijvoorbeeld eerdere aankopen, gedeelde gegevens tijdens het afrekenen of bezochte pagina’s en producten op de webshop.
Op die manier is de uitdaging het verhogen van de klantloyaliteit en het zijn van een kennispartner voor klanten, natuurlijk gecombineerd met subtiele manieren en kansen om direct meer omzet uit het email marketing kanaal te halen.
Om die specifieke uitdagingen aan te pakken, ontwikkelde Nextmessage een geïntegreerde email marketing strategie van email marketing software en loyalty software, waarbij klantloyaliteit en het delen van de merkidentiteit van De Kleine Lama centraal staat.
In deze strategie zijn we begonnen met het in kaart brengen met de klantsegmenten. Hierbij hebben we de producten verdeeld over de segmenten, waarbij leeftijd van het kind het belangrijkste segmentatiecriterium was. Vervolgens hebben we de producten verdeeld en relevante email flows gemaakt op basis van deze leeftijden.
De technische integraties en het ‘gewoon vragen’ van klantinformatie helpt De Kleine Lama nu om een band op te bouwen met ouders. In de leeftijd die de kinderen nu hebben, maar ook op latere leeftijd. Zo kunnen zij hen op elk moment voorzien van waardevolle informatie en tegelijkertijd de verkoop stimuleren door middel van gepersonaliseerde aanbevelingen.
De focus op segmentatie en een loyaliteitsprogramma biedt De Kleine Lama educatieve content en extra voordeel voor trouwe, loyale klanten. Daarmee is email marketing voor de webshop inmiddels het meest persoonlijke marketingkanaal, waarmee tegelijkertijd toch veel klanten bereikt kunnen worden.
Deze resultaten benadrukken het succes van een goed doordachte email marketing strategie, die verder gaat dan enkel email. De integratie met loyalty software zorgt voor meer invloed hebben op het klantgedrag en zorgt voor opbouw van een loyale klantenkring die het fundament vormt onder de webshop.
“We vinden het fijn dat we email marketing nu kunnen inzetten om daadwerkelijk waarde toe te voegen voor een specifieke klant, in plaats van dat minimaal 50% van de emails die klanten ontvangen niet relevant zijn. Dit past bij ons merk en de manier van groei die we voor ogen hebben.” – Folker | Eigenaar van De Kleine Lama
De samenwerking tussen De Kleine Lama en Nextmessage heeft duidelijk gemaakt hoe belangrijk het verzamelen van de juiste informatie voor segmentatie kan zijn. Vooral wanneer deze segmentatie daadwerkelijk leidt tot echt gepersonaliseerde content die past bij de fase waar een ouder zich in bevindt.
Gecombineerd met een loyaliteitsprogramma wordt op een manier die waarde toevoegt voor de klant toch richting gegeven aan het klantgedrag richting meer loyaliteit. Op die manier levert email marketing, gecombineerd en geïntegreerd met loyalty software, meer omzet op voor De Kleine Lama, zonder haar merkidentiteit verloren te laten gaan.