Conversie webshop verhogen? Meer conversie met je webshop

Lees alles over het verhogen van de conversieratio van jouw webshop.

Email marketing software vanaf 8 / maand

Kies ook voor de beste email marketing software.

Probeer nu gratis

Webshop conversie verhogen? Als (online) marketeer, e-commerce manager of webshop eigenaar wil je natuurlijk dat de conversieratio zo hoog mogelijk is. Logisch, want de webshop conversie verhogen is een slimme manier meer omzet te maken. Bovendien levert een hogere conversie meer voordelen op. Het resultaat op je marketinguitgaven, vaak aangeduid als ROI of ROAS, wordt hier beter van. Je maakt dus simpelweg meer winst uit de inzet van marketing. Dit biedt weer mogelijkheden om de marketinguitgaven te verhogen, zonder dat dit leidt tot mindere resultaten.

Snelle navigatie

Webshop conversie verhogen

Om het overzichtelijk te houden hebben we alle webshop conversie tips opgesplitst in verschillende categorieën. Bepaal zelf welke tips relevant zijn voor jouw webshop.

Algemeen

  • Eenvoud: begin met het eenvoudig en overzichtelijk houden van alle opties in je webshop. Je hebt te maken met verschillende doelgroepen, die elk hun weg door jouw webshop moeten kunnen vinden.
  • Zoekfunctie & filters: zorg dat bezoekers kunnen vinden wat ze zoeken. Zorg voor een goedwerkende (en snelle) zoekfunctie en voldoende filters.
  • Laadtijd: hoe langer de laadtijd, hoe lager de conversieratio, en omgekeerd. Zorg daarom dat alle pagina’s snel laden. Bovendien helpt dit ook mee in de vindbaarheid van je webshop via zoekmachines als Google en Bing.
  • Landingspagina’s: denk goed na over wat een bezoeker op een pagina verwacht, welke vragen de bezoeker kan hebben en hoe je het beste kunt helpen.
  • Beoordelingen: nodig iedere klant na aankoop uit een beoordeling achter te laten via een onafhankelijke partij zoals Trustpilot. Meer beoordelingen zorgen voor meer vertrouwen en daardoor voor een hogere conversieratio.
  • Keurmerk: ook een webwinkel keurmerk zoals Thuiswinkel Waarborg of WebwinkelKeur geven de gebruiker meer vertrouwen.
  • Bereikbaarheid: zorg dat je ruime openingstijden hebt en voldoende mogelijkheden hebt waarop een bezoeker contact kan opnemen. Denk hierbij aan email, telefoon, live chat, Whatsapp en social media.
  • Afhaakpunten: meet via Google Analytics op welke pagina’s mensen afhaken. Op die manier kun je deze pagina’s verder optimaliseren.

Productpagina

  • Productinformatie: zorg voor voldoende productinformatie bij elk product. Denk dan aan cruciale informatie over omschrijvingen, eigenschappen, maten, kleuren en bijpassende producten.
  • Foto’s en video’s: hoe duidelijker en uitgebreider de foto’s en video’s van de producten hoe hoger de conversie. Voor sommige webshops geldt dat sfeerfoto’s beter werken dan foto’s met een witte achtergrond.
  • Missende informatie: bied bezoekers de mogelijkheid aan te geven welke informatie zij missen. Je hebt zo een contactmoment én de mogelijkheid om de informatie op de productpagina uit te breiden.
  • Voorraad / levertijd: wees duidelijk over de voorraad én levertijd van producten. Doorgaans geldt: hoe korter de levertijd, hoe hoger de conversieratio.

Check-out

  • Afrekenen zonder account: geef bezoekers de keuze om een account aan te maken, maar biedt ook de optie voor afrekenen zonder account.
  • Betaalopties: bied voldoende betaalopties. Denk daarbij ook na over achteraf betalen en in termijnen betalen.
  • Bijkomende kosten: wees al vroeg helder over de verzendkosten. Verras bezoekers niet in de laatste stap met hoge verzendkosten. Beperk ook bijkomende kosten zoals betalingskosten, boekingskosten of reserveringskosten.
  • Beperk velden: toon niet meer velden dan nodig. En indien je ze toont, geef aan waarvoor je ze nodig hebt. Vraag bij een digitaal product bijvoorbeeld enkel naam en emailadres en verberg velden als straatnaam, huisnummer, postcode en plaats.
  • Automatisch invullen: zorg dat velden automatisch worden ingevuld wanneer de informatie beschikbaar is. Postcode en huisnummer bieden bijvoorbeeld al voldoende informatie om straat en plaatsnaam automatisch in te vullen.
  • Retourvoorwaarden: geef aan wat de retourvoorwaarden zijn. Wees hier juist tijdens het afrekenen helder over om teleurstellingen te voorkomen. Ook hoeven klanten zo niet op zoek naar deze informatie in de veelgestelde vragen.
  • Beperk afleiding: verberg tijdens het afrekenen links zoveel mogelijk. Zo kun je de hoofdnavigatie en footer het beste verbergen. Je biedt klanten op die manier zo min mogelijk kansen om uit het afrekenproces te stappen.

Marketing

  • Bestaande klanten: het inzetten van marketing automation op bestaande klanten kan het conversiepercentage sterk verhogen. Zij kennen immers de USP’s en hebben reeds een klantervaring. Dat zal ervoor zorgen dat zij eerder geneigd zijn te kopen dan nieuwe klanten.
  • Websitebezoekers: zet retargeting in om eerdere bezoekers opnieuw advertenties te tonen. Komen ze via deze advertenties terug, dan zijn zij meer geneigd een aankoop te doen in de webshop. Ook dit verhoogt de webshop conversie sterk.