Nieuwsbrief onderwerpen: 100+ nieuwsbrief en mailing ideeën

Lees alles over het verzinnen van nieuwsbrief onderwerpen en 100+ onderwerpen.

Email marketing software vanaf 8 / maand

Kies ook voor de beste email marketing software.

Probeer nu gratis

Nieuwsbrief onderwerpen

Snelle navigatie

Tip 1: jij bent de expert

Onthoud altijd: jij bent de expert binnen jouw vakgebied. Dat betekent dat anderen een stuk minder weten van de onderwerpen waar jij expert in bent. Denk daarom niet dat bepaalde nieuwsbrief onderwerpen te eenvoudig zijn. Neem de tijd om het nog eens duidelijk uit te leggen, want voor jou is het gesneden koek, maar voor jouw (potentiële) klanten niet.

Tip 2: één (sub) onderwerp per mail

Content is tegenwoordig vluchtiger dan ooit. Ook een nieuwsbrief krijgt geen uitgebreide aandacht meer van lezers. Kies daarom voor één onderwerp per nieuwsbrief, of beter nog een subonderwerp. Dit onderwerp kun je dan helemaal uitdiepen en je nieuwsbrief ontvangers er alles over vertellen.

Tip 3: begin met brainstormen

Verzamel een veelzijdige groep met mensen voor een brainstormsessie. Denk hierbij niet alleen aan je collega’s van digital en marketing, maar kijk breder naar verkopers, inkopers en mensen van je klantenservice. Stel vragen als: ‘Wat zou de klant interessant vinden?’, ‘Welke vragen komen veel terug bij onze klantenservice?’, ‘Wat zijn relevante trends in de branche?’. De gevarieerde samenstelling zorgt voor de beste nieuwsbrief onderwerpen.

Bonustip: zo doen wij het

Met Nextmessage mail je eenvoudig op basis van klantgedrag. Dat verandert de volledige manier van denken. Van één nieuwsbrief naar alle klanten stap je over naar unieke mails naar elke klant of klantsegment. Geautomatiseerd op basis van wat de klant heeft gekocht, het moment en het gedrag dat de klant vertoont op je webshop. Zo sturen we o.a. de volgende mails:

  • Herhaalaankopen: zien we dat bepaalde producten herhaaldelijk worden gekocht, dan haken we in op dit patroon en herinneren kopers om opnieuw een bestelling te plaatsen.
  • Bijverkopen: vaak heeft je webshop meer producten die voor de klant interessant zijn. Gebaseerd op data mailen we automatisch relevante bijverkopen naar klanten.
  • Heractivatie: zien we dat klanten na een bepaalde periode inactief worden dan mailen we hen om weer actief te worden.
  • Onboarding: na de eerste aankoop leggen we de verbinding met de klant zodat deze de volgende keer opnieuw bij jouw webshop bestelt. Hierbij bouwen we een relatie door meer achtergrond te laten zien, maar ook andere productgroepen uit te lichten.

Per klant brainstormen we met het team van email marketeers over de beste emails voor de klanten van jouw webshop. Vind je het interessant om hier verder over te praten, plan dan een vrijblijvende demo met ons.

100+ nieuwsbrief onderwerpen

Om het overzichtelijk te houden hebben we alle nieuwsbrief onderwerken opgesplistst in verschillende categorieën. Bepaal zelf welke onderwerpen relevant zijn voor jouw nieuwsbrief.

Bedrijf

Je weet zelf alles van jouw organisatie. Zorg dat jouw klanten jou ook leren kennen met deze nieuwsbrief onderwerpen over jouw bedrijf.

  • Deel actualiteiten zoals vakanties, gewijzigde openingstijden of nieuwe winkels
  • Deel de historie van jouw onderneming, producten & diensten
  • Deel handige tools die jij gebruikt in jouw werkzaamheden
  • Deel successen én verbeterpunten waarop je faalde
  • Deel boeken die jou hebben beinvloed bij keuzes, persoonlijk en zakelijk
  • Deel een kijkje in de achtergrond van je organisatie, bijvoorbeeld een rondleiding door het kantoor en magazijn van jouw bedrijf
  • Stel medewerkers en teamleden voor, doe het op een originele manier zodat ze jouw medewerkers ook echt leren kennen
  • Deel vermeldingen van jouw organisatie in de media en deel ze via email
  • Deel mijlpalen of jubilea van je bedrijf en medewerkers in je bedrijf
  • Deel openstaande vacatures van nieuwe medewerkers die je zoekt
  • Deel nieuwe ingevulde posities en stel nieuwe collega’s voor aan klanten
  • Deel vrijwilligersprojecten waaraan je deelneemt of ondersteunt

Social media

Het repurposen van content over verschillende kanalen is een belangrijke trend waarin je ook email kunt meenemen. Je bereikt zo meer klanten en kunt de productiekosten van de content verdelen over meer kanalen. 

  • Deel je (nieuwe) accounts, profielen en pagina’s op social media
  • Deel je meest recente Youtube video in een email
  • Deel de best bekeken posts van de afgelopen X periode
  • Deel je meest populaire foto’s waarin je getagd bent in die maand

Producten en diensten

Natuurlijk mag het in je nieuwsbrieven ook gaan over je producten en diensten. Probeer hierbij niet enkel in te gaan op feitelijke specificaties, maar vertel het verhaal achter je product of dienst.

  • Deel foto’s van klanten die een product gebruiken of dragen
  • Deel succesverhalen (klantcases) waar je het product of dienst hebt gebruikt
  • Reken af met mythes rondom het product of de dienst
  • Deel foto’s en verhalen van collega’s met producten (achter de schermen)
  • Deel plekken waar je de producten of diensten kunt kopen
  • Deel een doe-het-zelf, stappenplan en instructies over het gebruik van een product
  • Deel verbruiksartikelen of accessoires die je kunt kopen samen met producten
  • Deel een sneak-peak van een nieuw product, nieuwe dienst of collectie die eraan komt
  • Deel (tijdelijke) aanbiedingen met verlaagde prijzen
  • Deel veelgestelde vragen over producten of diensten
  • Deel tips voor maximale levensduur of het onderhoud van producten

Kennisdeling

Je klanten zoeken naar relevantie en waarde in je nieuwsbrief onderwerpen. Kijk daarom goed welke relevante kennis je met hen kunt delen.

  • Deel een gastblog die je hebt geschreven voor een ander bedrijf of merk
  • Deel een blog die je hebt geschreven op je eigen website of webshop
  • Deel interessante blogposts van andere bedrijven en organisaties
  • Deel een eigen podcast of podcast van andere partij die je aanbeveelt
  • Deel een interview waarin jij of een collega deelnam en kennis deelde

Trends

Zeker in een zakelijke omgeving willen klanten vooruit blijven lopen. Ook als organisatie wil je dit uitstralen. Deel daarom ook vooral wat jullie zien in de markt en hoe de klanten hier het beste op kunnen inspelen.

  • Recente onderzoeken die relevant zijn met je branche, product of dienst
  • Deel trends binnen je branche, product of dienstenaanbod
  • Deel infographics, van jezelf of andere partijen binnen de markt

Feedback

Wil je jouw producten of diensten verbeteren dan. is het belangrijk om feedback te vragen aan klanten. Email is hier een mooi medium voor, waardoor klanten dit op een geschikt moment met je kunnen delen.

  • Vraag klanten naar hun feedback over jouw organisatie
  • Vraag klanten welke producten of diensten zij missen in het assortiment

Evenementen

Een nieuwsbrief is. de ideale manier om een evenement aan te kondigen richting een grote groep klanten, dan wel potentiële klanten. Je kunt hierbij kiezen voor de volledige groep, maar ook een kleinere deel ervan om jezelf zo te richten op een niche met een specialistisch niche evenement.

  • Organiseer een webinar en nodig (potentiële) klanten uit
  • Organiseer een Q&A om klanten jou te laten leren kennen
  • Organiseer een speciale avond met korting in de winkel, natuurlijk tijdens een moment dat normaal rustig is
  • Blik terug op een evenement dat je organiseerde of bijwoonde
  • Deel kennis die medewerkers hebben opgedaan tijdens het bijwonen van een evenement, beursbezoek, kennissessie of symposium
  • Organiseer een challenge tussen klantenen laat ze winnen
  • Organiseer een personal shopping evenement
  • Deel evenementen die je met je organisatie sponsort of waaraan je deelneemt

Advies

Je hoeft bij een nieuwsbrief natuurlijk niet enkel bestaande klanten te mailen, maar je kunt je ook richten op nieuwe klanten. Biedt hen een meerwaarde om met jou in contact te komen voor een win-win.

  • Bied (potentiële) klanten een gratis adviesgesprek aan
  • Nodig (potentiële) klanten uit in voor een showroom of winkelbezoek