fbpx

E-commerce trends 2022 & 2023

Lees alles over de toekomst van e-commerce.

Ook direct 15-30% omzetgroei?

Webshop, omnichannel of groothandel met groeiambities? Ontdek hoe het Customer Data Platform van Nextmessage jou hierbij kan helpen.

E-commerce trends: aan jou als ondernemer of e-commerce manager de taak om op de hoogte te blijven van alle trends in e-commerce. Met de komst van nieuwe technische mogelijkheden, maar ook de groei van het aantal platformen en tools moet je scherp blijven. Sommige e-commerce trends kunnen al direct zorgen voor meer omzet, terwijl andere op lange termijn een bijdrage leveren aan snelheid, conversie of naamsbekendheid. Kies daarom bewust met welke e-commerce trends jij aan de slag gaat.

Snelle navigatie

De focus op mobiele e-commerce

De voorbije jaren hebben we langzaam maar zeker een shift gezien in het e-commercelandschap. Daar waar in eerste instantie de desktop en laptop gebruikers de belangrijkste doelgroep bleken te zijn is daar inmiddels verandering in gekomen. Volgens recente onderzoeken zou meer dan 61 procent van het retail verkeer dan ook afkomstig zijn van mobiele toestellen zoals smartphones en tablets. Met naar verwachting meer dan 70 miljoen mensen wereldwijd die online shoppen met hun smartphone of tablet valt het niet langer te betwisten hoe belangrijk deze doelgroep wel niet is. 

De reden waarom mobiel winkelen zo populair is geworden is niet ver te zoeken. Het is namelijk ontzettend handig en het kan overal en altijd gebeuren. De betaling? Die gebeurt gewoon “on the go”. Als eigenaar van een webshop kan je op verschillende manieren inspelen op wat wordt bestempeld als één van de belangrijkste e-commerce trends voor de jaren 2022 en 2023. Dit onder meer door het toepassen van de volgende zaken:

  1. Het voorzien van je producten van hoge resolutie, gedetailleerde afbeeldingen;
  2. Het optimaliseren van de zoekfunctie in je webshop voor mobiele gebruikers;
  3. De invoering van een mini cart voor mobiele toestellen met one-click checkout; 

Niet alleen de voorbije jaren is mobiel winkelen aanzienlijk populairder geworden. Het is de algemene verwachting dat deze trend zich ook in de aankomende jaren met absolute zekerheid nog verder door zal zetten. Dit is dan ook ongetwijfeld een zeer belangrijk aandachtspunt.

Benut de mogelijkheden van online marktplaatsen

Voor nieuwe e-commercepartijen is het van cruciaal belang om zo snel mogelijk een bepaalde plaats te verwerven binnen het landschap waarin ze actief (willen) zijn. Voor gevestigde waarden is het stelselmatig van belang om nieuwe (potentiële) klanten aan te spreken. Voor beide partijen kunnen online marktplaatsen een niet onbelangrijke meerwaarde creëren. Meer dan ooit lijkt het aanbieden van je artikelen via de meest gerenommeerde marktplaatsen die er bestaan één van de belangrijkste e-commerce trends te zijn. Dit kan een website zijn als eBay, maar ook de platformen van webwinkels als Amazon en Bol.com kunnen een niet onbelangrijke meerwaarde betekenen voor jouw onderneming.

De belangrijkste shift die we op dit vlak zien gebeuren hebben in 2022 welke zich ongetwijfeld ook de volgende jaren door zal blijven zetten heeft te maken met de voorkeur voor steeds meer niche marktplaatsen. In het bijzonder in de Verenigde Staten is er steeds vaker sprake van niche marktplaatsen die zich richten op een specifiek segment van de markt. Door je producten daar op aan te bieden ben je er te allen tijde zeker van dat je precies die doelgroep target die voor jou van belang is. In ieder geval, door de mogelijkheden te benutten die dergelijke partijen ook jou aanbieden is het mogelijk om de omzet van je webwinkel een stevige (extra) boost te geven.

Een gepersonaliseerde zoekfunctie

De aanwezigheid van een zoekfunctie is een absolute vereiste voor elke webwinkel. Zoveel is al ettelijke jaren duidelijk. Vandaag de dag wordt er echter vaak een stapje verder gegaan. De voorbije jaren is de focus binnen het marketinglandschap steeds vaker komen te liggen op personalisatie. Ook voor 2022 en 2023 wordt dit bestempeld als één van de nog steeds belangrijkste e-commerce trends. 

Door (potentiële) klanten een zo persoonlijk mogelijke gebruikservaring aan te bieden kan er dan ook in de praktijk voor gezorgd worden dat de buyer’s journey niet alleen efficiënter, maar bovendien ook veel aangenamer wordt gemaakt. Deze personalisatie valt uitstekend door te trekken in de zoekfunctie waar je webwinkel gebruik van maakt. Door het inzetten van met name Elasticsearch of Algolia is het mogelijk om suggesties te ontvangen voor je klanten op basis van hetgeen waar ze al op hebben gezocht binnen je webwinkel. Dit resulteert niet alleen in het sneller vinden van alle relevante artikelen, daarnaast kan dit ook financieel voor jouw webshop een interessante keuze zijn.

Volgens recente onderzoeken zou ongeveer 43 procent van de klanten gebruikmaken van de zoekfunctie van de webwinkel waarbij ze willen winkelen. Investeren in gepersonaliseerde zoekresultaten op basis van bijvoorbeeld de profieldata van je klant kan zeer de moeite waard zijn.

De niet te onderschatten kracht en mogelijkheden van AI

AI of artificial intelligence wordt stelselmatig binnen alle segmenten van het marketinglandschap belangrijker. Voor de e-commerce sector zijn veel experts het er zelfs met elkaar over eens dat ze de komende jaren van cruciaal belang zal worden. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat dit wordt bestempeld als één van de belangrijkste, actuele trends in e-commerce. 

Maar liefst 70 procent van de eigenaars van online ondernemingen stelt dat ze sterk geloven in het feit dat AI van cruciaal belang zal zijn voor het creëren van een gepersonaliseerde, optimale online winkelbeleving. Voor deze technologie geldt dat ze in de praktijk op zeer veelzijdige wijze kan worden ingezet. Denk hierbij concreet aan: 

  • Voice-activated betalingen; 
  • Virtuele conversaties; 
  • Zoekopdrachten aangestuurd met je stem;

Het gebruik van toepassingen gebaseerd op AI zorgt er niet alleen voor dat je online onderneming efficiënter wordt, daarnaast biedt het op diverse vlakken een belangrijke, wellicht in de toekomst cruciale, meerwaarde voor jouw klanten. Meer dan ooit verwachten jouw klanten eigenlijk een instant antwoord op de vraag of het probleem waarmee ze worden geconfronteerd. Dat blijkt echter lang niet altijd even eenvoudig te realiseren. Door gebruik te maken van bijvoorbeeld een chatbot die ondersteuning biedt voor deep learning algoritmes is het mogelijk om je klanten te allen tijde te voorzien van die antwoorden waar ze naar op zoek zijn. Dit maakt hun aankoopproces een stuk eenvoudiger en jouw online business een flink stuk efficiënter.

Augmented reality, een echte game-changer voor het e-commercelandschap

Tegen het jaar 2021 waren er wereldwijd volgens Statista maar liefst meer dan 400.000 AR brillen verkocht. Dit zorgde ervoor dat de AR-industrie over een waarde beschikt van zo’n slordige 30,7 miljard Amerikaanse dollar. Voor deze technologie geldt dat ze gebruik maakt van 3D mapping om het voor (potentiële) klanten mogelijk te maken om een preview te krijgen van de manier waarop hun aankoop in hun leven zal worden geïntegreerd. Ben je bijvoorbeeld van plan om online een nieuwe bank te kopen voor in de woonkamer? Dan maakt AR-technologie het mogelijk om deze bank te visualiseren in jouw interieur. De kans op een miskoop wordt daardoor drastisch verlaagd. 

Op moment van schrijven is het zo dat deze technologie in het bijzonder wordt toegepast door online ondernemingen die actief zijn binnen de sectoren van de mode en de binnenhuisinrichting. De verwachting is dat ze echter in de jaren die komen ook binnen andere sectoren stelselmatig belangrijker zal worden. De mogelijkheden van deze technologie onderzoeken voor de sector waar jij in actief bent is dan ook anno 2022 en zeker anno 2023 absoluut een aanrader. Dit belooft alvast niet alleen voor 2022 en 2023, maar ook voor de jaren die daarna volgen één van de belangrijkste e-commerce trends te gaan worden.

Het aanbieden van (veel) meer betaalmethodes

In het verleden volstond het vaak om slechts een handvol betaalmethodes aan te bieden aan je klanten. Niet zelden ging het toen om iDeal en eventueel een betaling met creditcard. Tegenwoordig is dat anders. Het manueel moeten intypen van een bankkaartnummer wordt tegenwoordig dan ook niet zelden als klantonvriendelijk te bestempeld. Maar liefst 69,8 procent van de (potentiële) klanten zouden afhaken ergens tussen het in hun winkelmandje stoppen van hun artikelen en het uitvoeren van de betaling. Het aanbieden van extra, gebruiksvriendelijke betaalmethodes kan dat veranderen.

De doorsnee consument adopteert in snel tempo opkomende betaalmethodes. Daarbij geeft 93 procent aan het gebruik van innovatieve methodes zoals digitale currencies en QR codes te willen gebruiken. Enkele van de populairste betaalmethodes van het moment zijn duidelijk ook zeer gebruiksvriendelijk en maken een ongelofelijk efficiënte betaling mogelijk. Denk hierbij niet alleen aan PayPal, maar ook aan bijvoorbeeld Apple Pay. Nog een belangrijk aandachtspunt heeft betrekking tot cryptocurrencies. Recente onderzoeken hebben aangetoond dat heel wat consumenten graag in 2023 bepaalde aankopen met hun cryptoportefeuille willen betalen.

Recommerce, een steeds belangrijker wordend verkoopaspect

De kans is bestaande dat je nog nooit eerder van de term recommerce hebt gehoord. Wanneer dat het geval is, is het inmiddels de hoogste tijd om daar verandering in te brengen. Recommerce is in de praktijk een ontzettend omvangrijk begrip waar bijvoorbeeld ook de duurzaamheid van een artikel betrekking toe heeft. Heel wat consumenten zijn als gevolg van de COVID-pandemie de duurzaamheid van een product nog belangrijker gaan vinden. 

Meer dan 80 procent van de consumenten zou de duurzaamheidsfactor zelfs meenemen als overweging bij het kopen van een bepaald product. Voor heel wat verschillende grote merken geldt dat ze hier al op inspelen. Dat is niet onbelangrijk, want recommerce is in snel tempo uitgegroeid tot één van de belangrijkste e-commerce trends van het moment. 

Voor het bekende kledingmerk Zara geldt bijvoorbeeld dat ze heeft besloten dat alle merken die ze bezit tegen het jaar 2025 volledig organisch moeten zijn of vervaardigd moeten zijn uit gerecycleerde materialen. Door in te zetten op duurzaamheid is het in de praktijk mogelijk om in één klap verschillende voordelen te realiseren. Niet alleen lever je als online onderneming op die manier een belangrijke bijdrage aan het milieu van onze planeet, daarnaast kan je erin slagen om een duurzame lange termijn relatie op te bouwen met je klanten. 

Tot slot spreek je door het aanbieden van duurzame producten ook een geheel nieuwe markt aan die de verdere uitbouw van jouw klantenbestand ten goede kan komen. Wil jij ook de mogelijkheden recommerce gaan implementeren in jouw webshop? Vergeet dan zeker ook niet om de mogelijkheid voor het aanbieden van refurbished producten te onderzoeken.

Creëer een omnichannel gebruikservaring

Er wordt tegenwoordig ontzettend vaak gepraat over het creëren van een omnichannel gebruikservaring. Sinds de COVID-pandemie is het belang van online shoppen wereldwijd sterk toegenomen. Onder alle omstandigheden is het mogelijk om een bestelling via het internet te plaatsen welke vervolgens gewoon bij jou voor de deur wordt afgeleverd. Niet zelden werd er gedacht dat de hele online winkelbeleving volledig los stond van offline shoppen. Niets is echter minder waar. Potentiële klanten verwachten te kunnen rekenen op dezelfde ervaring zowel bij online als bij offline shoppen. Inzetten op een optimale omnichannel gebruikservaring wordt daardoor zeer belangrijk. Dit is tegenwoordig al één van de belangrijkste e-commerce trends en de verwachting is dat dit belang in de jaren die er aan zitten te komen alleen maar verder zal toenemen.

69 procent van de online shoppers heeft aangegeven dat ze willen kunnen rekenen op precies dezelfde gebruikservaring over alle verschillende kanalen. In lijn met deze stelling en het meer hybride aspect van de retailmarkt ligt de sterke toename op het gebied van zowel showrooming als webrooming. Voor showrooming geldt dat ze plaatsvindt in een fysieke winkel. Mensen bekijken daar bepaalde artikelen welke ze vervolgens online gaan bestellen. Ook het omgekeerde fenomeen, zogenaamde webrooming wordt steeds populairder. Daarbij gaan mensen online bepaalde artikelen bekijken welke ze vervolgens in een fysieke winkel gaan kopen. 54 procent van de hedendaagse consumenten zou aan showrooming doen terwijl 59 procent aan webrooming doet. Beschik je niet over een vaste, fysieke locatie voor het aanbieden van je producten en wil je toch ook dit segment van de markt niet onbenut laten? Dan kan het openen van een pop-up als aanvulling op jouw webwinkel mogelijks een interessante keuze zijn.

Social commerce, een langzame, maar consistente groeier

Social commerce wordt algemeen bestempeld als één van de meest toekomstgerichte e-commerce trends van het moment. Ze realiseert in de praktijk een langzame, maar zeer consistente groei. In het bijzonder in de Verenigde Staten is het aanschaffen van artikelen via social media platformen als Facebook en Instagram Shops al vrij goed ingeburgerd. De algemene verwachting is dat dit in de komende jaren ook hier in onze regio steeds meer van belang wordt. Het internationaal organisatieadviesbureau Accenture heeft bijvoorbeeld eerder al de inschatting gemaakt dat de sector van de social commerce drie keer sneller zal uitbreiden in vergelijking met de traditionele e-commerce oplossingen die er op de markt zijn terug te vinden.

De mogelijkheden die er bestaan op het gebied van social commerce blijken nog aanzienlijke verschillen te vertonen afhankelijk van de regio in de wereld waarin ze worden aangeboden. In de Verenigde Staten zijn de e-commerce mogelijkheden die worden aangeboden door Facebook, Instagram en Pinterest dan ook gemiddeld een stuk uitgebreider dan in onze regio. De verwachting is dat daar in de komende jaren verandering in zal komen. Bovendien is het zo dat steeds meer populaire social media platformen de e-commercekaart zullen trekken. Onder meer voor TikTok geldt dat ze inmiddels TikTok Shopping aan de wereld heeft voorgesteld.

Door in te zetten op social commerce zou je bovendien ook meteen kunnen rekenen op de impact van zogenaamde influencer marketing op je onderneming. Voor beiden geldt namelijk dat ze doorgaans over een uitstekende wisselwerking ten opzichte van elkaar beschikken.

Live shopping; één van de meest onderschatte e-commerce trends

Social commerce wordt algemeen bestempeld als één van de meest toekomstgerichte e-commerce trends van het moment. Ze realiseert in de praktijk een langzame, maar zeer consistente groei. In het bijzonder in de Verenigde Staten is het aanschaffen van artikelen via social media platformen als Facebook en Instagram Shops al vrij goed ingeburgerd. De algemene verwachting is dat dit in de komende jaren ook hier in onze regio steeds meer van belang wordt. Het internationaal organisatieadviesbureau Accenture heeft bijvoorbeeld eerder al de inschatting gemaakt dat de sector van de social commerce drie keer sneller zal uitbreiden in vergelijking met de traditionele e-commerce oplossingen die er op de markt zijn terug te vinden.

De mogelijkheden die er bestaan op het gebied van social commerce blijken nog aanzienlijke verschillen te vertonen afhankelijk van de regio in de wereld waarin ze worden aangeboden. In de Verenigde Staten zijn de e-commerce mogelijkheden die worden aangeboden door Facebook, Instagram en Pinterest dan ook gemiddeld een stuk uitgebreider dan in onze regio. De verwachting is dat daar in de komende jaren verandering in zal komen. Bovendien is het zo dat steeds meer populaire social media platformen de e-commercekaart zullen trekken. Onder meer voor TikTok geldt dat ze inmiddels TikTok Shopping aan de wereld heeft voorgesteld.

Door in te zetten op social commerce zou je bovendien ook meteen kunnen rekenen op de impact van zogenaamde influencer marketing op je onderneming. Voor beiden geldt namelijk dat ze doorgaans over een uitstekende wisselwerking ten opzichte van elkaar beschikken.

Conclusie: automatisering zet door

In alle e-commerce marketing trends zie je één belangrijke overlap terug. Handmatig werk wordt steeds verder vervangen door automatisering. Minder handen, meer geautomatiseerde beslissingen, waarbij de workload verplaatst van uitvoering naar onderhoud. Begin daarom vandaag nog met het investeren in automatisering van e-commerce processen.

Prioriteiten: maak keuzes

Je hebt hierboven kunnen lezen over de e-commerce trends voor het komende jaar. Met altijd schaarse capaciteit is het belangrijk om keuzes te maken. Bepaal de relevante trends voor jouw organisatie en bepaal welke trends voor jou de meeste waarde bieden. Zo kom je uiteindelijk tot de juiste e-commerce roadmap voor 2022 – 2023.

Marketing automation prio?

Heb je marketing automation gekozen als één van de prioriteiten uit de e-commerce trends voor het komende jaar, plan dan een vrijblijvende strategiesessie en demo. Samen gaan we aan de slag met:

  • E-mail marketing: van abandoned cart tot klant heractivatiemails en e-mails gericht op het genereren van bijverkopen. Alles volledig geautomatiseerd geregeld.
  • Print marketing: geautomatiseerd gepersonaliseerde prints versturen. Denk aan flyers, brochures, ansichtkaarten en reclamefolders. Van print tot verzending.
  • SMS marketing: verstuur triggers, back-in-stock meldingen of reminders bij productlancering of de start van de kaartverkoop jouw event.

Of natuurlijk één of enkele van deze opties. Beperkte workload en maximale ROI op basis van volledig geautomatiseerde marketing automation campagnes.