Lees alles over de toekomst van B2B email marketing.
Kies ook voor de beste email marketing software.
B2B email marketing trends: aan jou als ondernemer of (B2B email) marketeer de taak om op de hoogte te blijven van alle trends in B2B email marketing. Ook in 2023 en 2024 blijft B2B email marketing namelijk een marketingkanaal met een hoge ROI. Sommige B2B email trends kunnen al direct zorgen voor meer omzet uit B2B email marketing, terwijl andere op lange termijn een bijdrage leveren aan naamsbekendheid, je positionering en uiteindelijk de conversie. Kies daarom bewust met welke B2B email marketing trends jij aan de slag gaat.
Niet zozeer één van de belangrijkste B2B email marketing trends, maar meer een vorm van morele plicht is het optimaliseren van de data privacy binnen je onderneming. Dit gegeven is in het bijzonder van belang wanneer er aan email marketing wordt gedaan. Toen de GDPR-wetgeving werd ingevoerd in het jaar 2018 zorgde dat meteen voor het herschapen van het email marketing landschap. Ondanks deze legale inspanningen wijzen recent gevoerde onderzoeken uit dat nog steeds slechts 8 procent van de merken het vertrouwen heeft dat bedrijven veilig omgaan met hun privacy gevoelige informatie. Er zijn verschillende stappen die in de praktijk ondernomen kunnen worden om de data privacy naar een gevoelig hoger niveau te tillen. Denk hierbij concreet aan:
Bovenstaande keuzes zorgen ervoor dat je in één klap kan rekenen op verschillende, belangrijke voordelen. In eerste instantie krijg je de beschikking over meer data om je database te kunnen segmenteren. Bovendien is het zo dat je altijd kan rekenen op een nette, actuele mailinglijst bestaande uit alleen maar echt geïnteresseerde partijen. Tot slot zal je kunnen vaststellen dat je email marketing performance kan worden verbeterd doordat ontvangers precies datgene krijgen wat ze verwachten.
Eén van de belangrijkste indicatoren die jarenlang een relatief goed beeld wist te creëren van hoe goed een emailmarketing strategie wist te presteren is de zogenaamde open rate. Dit jaar was deze KPI al een heel stuk minder relevant en daar komt ook in 2024 allerminst verandering in. Verantwoordelijke hiervoor is de technologiereus Apple. Zij heeft er namelijk met de invoering van niet alleen iOS 15, maar ook iPadOS 15 evenals macOS Monterey voor gekozen om de data van de Apple-gebruikers nog beter te beschermen tegen applicaties van derde partijen. Voor email tracking software geldt dat ze gebruik maakt van pixels die laden wanneer de ontvanger van een email deze ook daadwerkelijk opent. Op deze manier kon jarenlang vrij precies de open rate worden bepaald.
In de lijst met belangrijkste B2B email marketing trends van het moment is deze KPI echter nergens meer te bespeuren. Dat is het gevolg van het feit dat Apple er sinds de invoering van de eerder al aangehaalde updates voor heeft gekozen om alle email content te preloaden. Met andere woorden, zelfs wanneer de ontvanger van een email deze niet opent zal ze toch als geopend worden gemarkeerd. Wat wel één van de belangrijkste trends in email marketing B2B is, is om op zoek te gaan naar alternatieve metingen voor Apple gebruikers. Het is voor bedrijven nog steeds mogelijk om de open rate op te nemen in de analyses, maar dan moet men logischerwijs wel rekening houden met een grotere foutmarge.
Het doel van elke email marketing campagne die wordt opgezet is uiteraard om meer omzet te genereren. De voorbije jaren is al duidelijk geworden voor marketeers dat één van de manieren om dat te doen het realiseren is van een complete personalisatie van de gebruikservaring. Niet alleen voor consumenten, maar ook voor bedrijven geldt dat ze bij het ontvangen van een niet-gepersonaliseerde email doorgaans één van de volgende acties ondernemen:
Het niet optimaliseren van je mailings kan duidelijk een niet onaanzienlijke impact hebben. Eén van de belangrijkste B2B email marketing trends (die we trouwens ook door kunnen trekken richting de consumentensector) is dan ook het aanbieden van zo optimaal mogelijk gepersonaliseerde mailings. Stel je vast dat een bepaalde zakelijke klant al diverse malen bij jou hetzelfde product heeft aangekocht? Dan zijn dit naar alle waarschijnlijkheid de meest relevante producten om in de mailings voor deze partij op te nemen.
Niet alleen één van de voornaamste B2B email marketing trends, maar ook één van de belangrijkste trends op het gebied van marketing in het algemeen is het inzetten van AI of artificial intelligence. Door de mogelijkheden te benutten die artificial intelligence met zich meebrengt wordt het in de praktijk merkbaar eenvoudiger mogelijk om meer data te halen uit je klanten, daarnaast kan dit ook nog eens heel wat sneller gebeuren. Ondanks het feit dat dit zomaar één van de belangrijkste trends in email marketing voor B2B kan worden genoemd moet er in de praktijk worden vastgesteld dat heel wat marketeers er nog steeds voor kiezen om er geen gebruik van te maken. Dit niet in het minst omdat ze niet begrijpen welke precieze voordelen hier nu aan verbonden zijn.
Bovendien is het in de praktijk ook vaak zo dat bedrijven zich een beetje bedreigd voelen door de mogelijkheden die AI met zich meebrengt. Je moet echter goed begrijpen dat AI hier niet is om je te vervangen. Wat ze wel kan doen is je workload optimaliseren en je helpen om je email marketing inspanningen op punt te stellen. Concreet kan AI in de praktijk het volgende voor je betekenen:
Heb je er tot dusver nog niet voor gekozen om de mogelijkheden die artificial intelligence en machine learning met zich meebrengt te benutten voor jouw email marketing campagne? Dan zal je tot de vaststelling komen dat je één van de meest beloftevolle B2B email marketing trends van het moment onbenut hebt gelaten. Het is dan ook beslist tijd om daar verandering in te brengen!
Marketing automation is binnen verschillende onderdelen van het marketingsegment tegenwoordig ontzettend populair. Dat is niet zonder reden. Ook in deze lijst met belangrijkste B2B email marketing trends kan er worden vastgesteld dat ze een plaatsje heeft verworven. In het bijzonder het opzetten van zogenaamde drip campagnes wordt tegenwoordig sterk aangeraden. Dit in het bijzonder voor het B2B-segment. Deze veelvuldig beproefde methode maakt het mogelijk om een reeks op voorhand opgestelde, geplante emails te versturen over een langere periode. De timing die wordt gehanteerd voor dergelijke mailings is gebaseerd op een aantal op voorhand bepaalde triggers. Concreet kan dit bijvoorbeeld het volgende betekenen:
Bovenstaande werkwijze zorgt ervoor dat een bepaalde boodschap op een geleidelijke manier over kan worden gebracht. Zo kan je jouw communicatiestrategie aanpassen aan het gedrag waar jouw doelgroep over beschikt. In ieder geval is het gebruik van drip email marketing campagnes ontzettend interessant. Er zijn dan ook meerdere concrete voordelen aan verbonden zoals:
Naast bovenstaande geldt voor drip mailings eveneens dat ze er bekend om staan de betrokkenheid te vergroten. Dit niet in het minst omdat voortdurend de aandacht wordt getriggerd voor je merk. Daarnaast staan drip mailing campagnes erom bekend meer vertrouwen te creëren en leiden ze je doelgroep voorzichtig naar de verkoop funnel.
Nog één van de belangrijkste B2B email marketing trends die haar meerwaarde dit jaar al sterk heeft laten voelen en naar alle waarschijnlijkheid alleen maar nog relevanter zal worden in 2024 is het implementeren van user-generated content in je mailings. Het kan hierbij gaan om eender welk type content welke is gecreëerd door één of meerdere zakelijke klanten van jouw onderneming. Deze content kan dan ook niet alleen worden toegevoegd onder de vorm van tekst en video’s, maar ook als afbeelding, audiobestand, etc. Wanneer je de content als bedrijf zelf hebt gecreëerd kan het geheel al snel overkomen als een soort van verkooppraatje. Dat is aanzienlijk minder het geval wanneer het gaat om user-generated content. Hier wordt binnen de consumentenmarkt al een behoorlijke tijd rekening mee gehouden, maar ook binnen het B2B-segment is dit zeer relevant.
Dit is niet meteen één van de nieuwste trends in email marketing voor B2B, maar het is er wel één die ook vandaag de dag nog steeds ontzettend relevant is. Het creëren van interactieve emails zorgt er in de praktijk voor dat je in één klap kan rekenen op heel wat interessante voordelen. Niet alleen realiseren ze een boost voor het consumentenvertrouwen, daarnaast kunnen ze ook de mate aan interactie die je mailings weten te realiseren aanzienlijk verbeteren. Enkele specifieke interactieve email elementen die je zou kunnen overwegen voor het jaar 2024 zijn:
Wellicht heb je er al voor gekozen om één of meerdere van bovenstaande elementen te gebruiken in je mailings. Toch, door meerdere van deze elementen te combineren zal je tot de vaststelling komen dat je mailings alleen maar nog efficiënter en lucratiever zullen worden.
Op moment van schrijven geldt voor 81 procent van de ontvangers van een email dat men ervoor kiest om deze te bekijken op een mobiel toestel. Dat is niet alleen bij consumenten, maar ook bij zakelijke partijen het geval. Dat is een behoorlijk verschil in vergelijking met vroeger. Dit is meteen ook slechts één van de in het oog springende veranderingen die door de jaren heen zijn ontstaan binnen het email marketing landschap. Eén van de belangrijkste B2B email marketing trends van het moment is dan ook om ervoor te kiezen om je mailings opnieuw vorm te gaan geven. Hierbij kan er rekening worden gehouden met de volgende mogelijkheden:
Bij menig aantal B2B mailings valt het op dat de template waar gebruik van wordt gemaakt zeer waarschijnlijk werd ontwikkeld met (uitsluitend) de PC-gebruiker in het achterhoofd. Dat is tegenwoordig echt achterhaald en zou zomaar je conversie ratio sterk negatief kunnen beïnvloeden.
Het is vandaag de dag absoluut “not done” om al je verschillende marketingkanalen los van elkaar te zien. Door bedrijven wordt steeds vaker (online) marketing gevoerd op verschillende manieren en door middel van verschillende kanalen. Denk hierbij niet alleen aan social media en email marketing, maar ook aan bijvoorbeeld display advertenties in zoekmachines, etc. Het wordt steeds belangrijker om al deze verschillende kanalen met elkaar samen te laten werken. Het implementeren van een omnichannel strategie in jouw globale marketing strategie is dan ook geen overbodige luxe. Heb je bijvoorbeeld een uitstekend blogartikel geschreven dat jouw expertise als bedrijf weet te etaleren? Dan zal je bij het verspreiden van dit artikel via social media wellicht ook willen verwijzen naar de nieuwsbrief van je onderneming. Zo wordt er al op drie verschillende kanalen (zijnde je eigen website, social media & je mailinglijst) gewerkt en interactie gecreëerd met je (potentiële) klanten.
In deze lijst met B2B email marketing trends voor 2023 & 2024 willen we ook graag de nodige aandacht besteden aan het belang van uitgekiende transactionele emails. Toegegeven, dit zijn uiteraard geen standaard marketing emails. Het belangrijkste verschil met laatst genoemde is dat voor transactionele emails geldt dat ze:
Voor transactionele emails geldt dat ze in de praktijk veel vaker worden geopend in vergelijking met louter promotionele emails. Recente onderzoeken hebben aangetoond dat transactionele emails dan ook in zomaar even meer dan 80 à 85 procent van de gevallen worden geopend door de ontvanger. Dit in tegenstelling tot louter op marketing gerichte emails die doorgaans slechts door 15 à 25 procent van de ontvangers worden geopend. Dat is toch een wezenlijk verschil. Ook door het potentieel van deze emails te benutten zou je in de praktijk een significante meerwaarde kunnen creëren voor jouw email marketing strategie voor het B2B-segment.
In alle B2B email marketing trends zie je één belangrijke overlap terug. Handmatig werk wordt steeds verder vervangen door automatisering. Minder handen, meer geautomatiseerde beslissingen, waarbij de workload verplaatst van uitvoering naar onderhoud. Begin daarom vandaag nog met het investeren in automatisering van B2B email marketing processen.
Je hebt hierboven kunnen lezen over de B2B email marketing trends voor het komende jaar. Met altijd schaarse capaciteit is het belangrijk om keuzes te maken. Bepaal de relevante trends voor jouw organisatie en bepaal welke trends voor jou de meeste waarde bieden. Zo kom je uiteindelijk tot de juiste B2B email marketing roadmap voor 2023 – 2024.