fbpx

Double opt-in

Ook wel: dubbel opt-in genoemd

Opt-in betekent het expliciet toestemming geven voor het ontvangen van informatie vanuit een organisatie. Bij double opt-in wordt bovenop de single opt-in een extra bevestiging gestuurd naar het opgegeven e-mailadres. Deze dient bevestigd te worden. Als deze extra bevestiging niet verstuurd of verleend, dan is sprake van een single opt-in.

DEFINITIES

Maximaal resultaat uit bestaande klanten.

Nextmessage is hét Customer Data Platform voor e-commerce, omnichannel & groothandels.

Algemeen

Bij een double opt-in geeft de ontvanger expliciet en aantoonbaar toestemming voor het gebruiken van e-mail. Daar bovenop moet deze toestemming per e-mail bevestigd worden, bijvoorbeeld door de klikken op een button of link.

Het belangrijkste voordeel van double opt-in is een optimale kwaliteit van je database. Dit heeft verschillende voordelen. Zo zorgt een double opt-in voor een lagere bounce rate, hogere deliverability, hogere open-ratio, click-through-ratio en conversieratio. Bovendien worden minder e-mails als spam gemarkeerd en blijft je reputatie optimaal.

Het belangrijkste nadeel van double opt-in is dat het een extra stap is. In deze extra stap kunnen inschrijvers afhaken, waardoor minder inschrijvers over zullen blijven. Het kan ook gebeuren dat de double opt-in e-mail in de spam belandt, waardoor een inschrijver de e-mail niet ziet. Tot slot is het belangrijk dat een inschrijver de double opt-in e-mail direct ontvangt, zodat hij het opt-in proces direct kan afronden.

Double opt-in en AVG / GDPR

Een double opt-in is eigenlijk nooit verplicht. Wel geeft de wetgever aan dat bewijs geleverd moet worden dat een single opt-in is verleend. De wetgever geeft hierbij niet aan op welke manier dit bewijs geleverd moet worden. Sommige organisaties kiezen er daardoor voor toch een double opt-in in te regelen.
Op de pagina over opt-in vertelden we al dat een opt-in niet benodigd is wanneer er een klantrelatie is met de ontvanger van een e-mail. Lees hier de definitie van een klantrelatie. Wanneer een opt-in niet benodigd is, is ook een double opt-in niet benodigd.
Ja, wanneer contacten voor de AVG wetgeving een opt-in hebben afgegeven, die voldoet aan de criteria van een geldige opt-in, mag je deze mailen. Sommige organisaties kiezen ervoor alle contacten, verzameld voor de AVG wetgeving, een nieuwe double opt-in e-mail te sturen. Dit is echter niet verplicht. Het is wel belangrijk altijd de mogelijkheid tot opt-out (uitschrijving) te bieden onderaan een e-mail.

Voor B2B gelden dezelfde regels rondom double opt-in als voor B2C e-mails.

Verschillen

Bij single opt-in wordt expliciet toestemming verleend. Bij double opt-in wordt bovenop de single opt-in een extra bevestiging gestuurd naar het opgegeven e-mailadres. Deze dient bevestigd te worden. Hierdoor is het eenvoudiger om aan te tonen dat de opt-in is verleend, en tevens zorgt het ervoor dat de e-maillijst enkel serieus geïnteresseerde e-mailadressen bevat. Dit zorgt voor een betere afleverratio, open ratio en clickratio. Een dubbel opt-in is niet verplicht onder de AVG, zolang het bewijs van opt-in overlegd kan worden.
Bij single opt-in wordt expliciet toestemming verleend. Bij double opt-in wordt bovenop de single opt-in een extra bevestiging gestuurd naar het opgegeven e-mailadres. Deze dient bevestigd te worden. Bij opt-out wordt deze toestemming niet gevraagd, maar wordt enkel de mogelijkheid tot afmelding voor toekomstige e-mails geboden. Doorgaans staat deze opt-out mogelijkheid onderaan een e-mail.