fbpx

Webshop marketing: alle methodes verzameld

Lees over alle webshop marketing ideeën voor jouw webshop.

Ook direct 15-30% omzetgroei?

Webshop, omnichannel of groothandel met groeiambities? Ontdek hoe het Customer Data Platform van Nextmessage jou hierbij kan helpen.

Webwinkel marketing ideeën: er zijn er tientallen, dus voor jou als webshop eigenaar of (online) marketeer de taak om de online marketing methodes te verzamelen die passen bij jouw merk. Belangrijk is namelijk dat je keuzes maakt, want alle onderstaande manieren van webshop marketing optimaal uitvoeren, dat kunnen alleen de écht grote merken. Sommige manieren om je webwinkel te promoten kunnen op korte termijn al voor extra omzet zorgen, terwijl andere ideeën langer de tijd nodig hebben. Kies daarom de marketing ideeën die passen bij jouw webshop, de korte en lange termijn doelstellingen.

E-mail marketing

E-mail marketing richt zich met name op bestaande klanten. Ook kunnen niet-klanten zich hebben ingeschreven voor een nieuwsbrief. Bij die bestaande klanten is het belangrijk om e-mail marketing gericht in te zetten door te kijken naar de customer journey van een klant en de relevante mails die je in deze klantreis kunt sturen. Belangrijke doelstellingen van e-mail marketing zijn o.a. betere onboarding, meer bijverkopen, klantbehoud, klant heractivatie en herhaalaankopen stimuleren.

E-mailadressen verzamelen

Je kunt ervoor kiezen de publisher, de promoter van jouw webshop, een vast bedrag per verkoop te betalen, maar een percentage van de aankoopprijs is meer gangbaar. Dit percentage is afhankelijk van de productcategorie, maar gemiddeld tussen de 4-12% per gerealiseerde verkoop. Ook kun je staffels inrichten, waarbij een publisher een hoger percentage ontvangt wanneer hij meer sales genereert.

Tot slot wordt vaak gekeken naar de attributie, hetgeen affiliate netwerk TradeTracker real-attribution noemt. Hierbij wordt de commissie eerlijk verdeeld over de verschillende publishers die bijgedragen hebben aan het promoten van jouw webshop om uiteindelijk de verkoop te realiseren. Je kunt hierbij bepaalde groepen, bijvoorbeeld kortingscode websites, minder commissie betalen dan blogs of influencers via social media.

E-mail marketing automation

Hoewel we het in de voorgaande alinea’s vooral over de nieuwsbrief gehad hebben is er met e-mail marketing automation meer mogelijk. Het helpt je namelijk om geautomatiseerd klanten te mailen, exact op het juiste moment. Op die manier zorg je continue voor meer omzet uit bestaande klanten. Het Customer Data Platform van Nextmessage helpt jou met het optimaal inrichten van marketing automation. Gemiddeld zorgt Nextmessage voor direct 15-30% omzetgroei. Een demo plannen doe je hier.

Zoekmachine marketing

Zoekmachine marketing is een populaire vorm van webshop marketing. Onder zoekmachine marketing onderscheiden we twee vormen: betaalde zoekmachine marketing (SEA) en organinische zoekmachine marketing (SEO). Bij beide vormen worden bezoekers, die zoeken met een bepaalde intentie, naar jouw webshop geleid. Zodra zij eenmaal op jouw webshop zijn is het belangrijk een aanbod te bieden dat optimaal aansluit bij de zoekintentie. Dit bepaalt uiteindelijk grotendeels het conversiepercentage. Alle webshop conversie tips staan verzameld in een van onze andere blogs.

Betaalde zoekmachine marketing (SEA)

Zoekmachines bieden de mogelijkheid om gevonden te worden op bepaalde specifieke zoekwoorden. Je kunt op deze zoekwoorden advertenties plaatsen en betaalt wanneer een bezoeker wordt doorgestuurd naar jouw webshop. Het voordeel van deze webshop marketing methode is dat je snel veel bezoekers kunt trekken, het nadeel is de grotere investering, die je alleen terugverdient als het conversiepercentage hoog genoeg is.

Je kunt bij SEA werken met Google Ads, maar ook met Bing Ads. Het is eenvoudig om alle campagnes van Google te kopiëren naar Bing. Ondanks dat Google de bekendste partij is heeft Bing toch een aandeel van ongeveer 10% in Nederland. De kosten per klik (CPC’s) zijn lager, waardoor je een beter resultaat behaalt op je marketing investering (ROI).

Binnen Google Ads heb je drie verschillende mogelijkheden:

  • Google Search: dit zijn de doorgaans 4 tekst advertenties bovenaan de pagina, en 3 onderaan de pagina. Je herkent ze door het ‘Adv.’ bij de advertenties. Je kunt zelf de teksten bepalen en zoekwoorden kiezen waarop deze getoond wordt. De relevantie en het bedrag per klik bepalen uiteindelijk je positie.
  • Google Shopping: dit zijn de product-advertenties die je aan de rechterkant en bovenkant van de pagina. Je levert hiervoor een productfeed aan bij Google en bepaalt het bedrag dat je per klik wil betalen.
  • Google Display Network: een netwerk van websites waarop Google banners kan plaatsen. Je kunt hier gericht banners plaatsen op relevante websites voor het promoten van je webshop.

Organische zoekmachine marketing (SEO)

Naast adverteren bieden zoekmachines zoals Google en Bing ook organische advertenties. Deze onbetaalde zoekresultaten staan onder de Search resultaten bovenaan de pagina. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om jouw webshop organisch beter vindbaar te maken in de zoekmachines.

Aandachtspunten zijn:

  • Zoekwoorden optimaliseren: bepaal voor welke zoekwoorden je elke pagina op je website gaat optimaliseren. Op welke woorden potentiële bezoekers zoeken kun je uitvinden met de Keyword Planner van Google Ads of een keyword tool van een andere partij. Zorg vervolgens dat iedere pagina een goede titel, meta title, meta description en omschrijving heeft. Denk na vanuit de doelgroep en help de bezoeker ook echt verder.
  • Linkbuilding: met zoekwoorden optimalisatie stuur je zoekmachines de juiste kant op. Met linkbuilding laat je andere websites naar jou linken, bijvoorbeeld met gastblogs of vermeldingen. Het aantal en de relevantie van deze links bepaalt de autoriteit en is dus ook een belangrijke factor in je vertoningen.
  • Techniek: optimaliseer ook de techniek van je webshop. Dit houdt in dat je webshop snel is en alle elementen op de juiste manier laadt. Met Google PageSpeed Insights kom je erachter hoe jouw website scoort en wat je kunt verbeteren.

Social media

Bij het inzetten van social media voor webshop marketing heb je keuze uit verschillende platformen. Welke platformen je kiest hangt af van waar jouw doelgroep zich bevindt. De aanwezigheid op de juiste platformen zorgt voor meer zichtbaarheid, fans en uiteindelijk ook klanten. Om er een succes van te maken is het belangrijk om foto’s, videos en berichten te plaatsen die passen bij wat jouw doelgroep interessant vindt.

Richt je op social media niet enkel op het pushen van aanbiedingen, maar juist op het opbouwen van een relatie met je volgers. Een balans tussen ‘de mens achter’, het delen van informatie en commercie is erg belangrijk voor je succes.

Affiliate marketing

Bij het inzetten van social media voor webshop marketing heb je keuze uit verschillende platformen. Welke platformen je kiest hangt af van waar jouw doelgroep zich bevindt. De aanwezigheid op de juiste platformen zorgt voor meer zichtbaarheid, fans en uiteindelijk ook klanten. Om er een succes van te maken is het belangrijk om foto’s, videos en berichten te plaatsen die passen bij wat jouw doelgroep interessant vindt.

Richt je op social media niet enkel op het pushen van aanbiedingen, maar juist op het opbouwen van een relatie met je volgers. Een balans tussen ‘de mens achter’, het delen van informatie en commercie is erg belangrijk voor je succes.

Affiliate marketing kosten

Je kunt ervoor kiezen de publisher, de promoter van jouw webshop, een vast bedrag per verkoop te betalen, maar een percentage van de aankoopprijs is meer gangbaar. Dit percentage is afhankelijk van de productcategorie, maar gemiddeld tussen de 4-12% per gerealiseerde verkoop. Ook kun je staffels inrichten, waarbij een publisher een hoger percentage ontvangt wanneer hij meer sales genereert.

Tot slot wordt vaak gekeken naar de attributie, hetgeen affiliate netwerk TradeTracker real-attribution noemt. Hierbij wordt de commissie eerlijk verdeeld over de verschillende publishers die bijgedragen hebben aan het promoten van jouw webshop om uiteindelijk de verkoop te realiseren. Je kunt hierbij bepaalde groepen, bijvoorbeeld kortingscode websites, minder commissie betalen dan blogs of influencers via social media.

Affiliate netwerken

Als webwinkel eigenaar of (online) marketeer wil je niet bezig zijn met de tracking en het actief op zoek moeten naar relevante publishers. Hier schakel je als webshop een affiliate netwerk voor in. De bekendste netwerken zijn Daisycon en TradeTracker. Zij zorgen voor de technische meting en zijn bovendien pro-actief in het benaderen van verkopers. Ook zorgt het affiliate netwerk voor de financiële afhandeling, zodat de publisher betaald krijgt. Kortom, serieus aan de slag met affiliate marketing kan bijna niet zonder affiliate netwerk.

Marketplaces

Je kijkt misschien primair naar het laten groeien van je eigen webwinkel. Een andere manier om te groeien is verkopen via marketplaces. Je verkoopt dan jouw producten via andere platformen die al veel bezoekers hebben. Het is een relatief snelle manier om meer omzet te behalen. In ruil voor de zichtbaarheid en de verkopen betaal je de marketplaces een percentage van elke verkoop. Positieve ervaringen met jou als verkoper kunnen er tevens toe leiden dat men de volgende keer via jouw eigen webshop bestelt in plaats van via de marketplace. Bekende marketplaces in Nederland zijn Bol.com, Amazon, Beslist.nl, Kieskeurig, FonQ en Zalando.

Waarde bieden en relevant zijn

Denk goed na over je doelgroepen en wat voor hen relevante informatie is. Denk aan achtergrond informatie, verdiepende informatie over producten of sneak previews van nieuwe producten.Alle ideeën voor nieuwsbrief onderwerpen staan verzameld in een van onze andere blogs. Bepaal vervolgens de juiste frequentie om je doelgroep te voeden met deze informatie. Zo zorg je ervoor dat de doelgroep je nieuwsbrieven opent én er op termijn zelfs naar uit gaat kijken. Op die manier creëer je fans en blijf je top-of-mind.

Contentmarketing

Na alle voorgaande webwinkel marketing ideeën, veelal bekende manieren van webshop marketing, is contentmarketing een minder bekende manier van webshop marketing. Met content marketing laat je potentiële klanten zien dat jij de autoriteit bent binnen het assortiment van jouw webwinkel. Dit zorgt ervoor dat het vertrouwen van klanten en potentiële klanten groeit, maar ook de betrokkenheid bij je webwinkel toeneemt.

Content komt in tal van verschillende vormen, van geschreven content tot video’s, reviews tot blogs en artikelen. Ook de podcast doet het tegenwoordig enorm goed. Elk type content, maar ook het platform waarop je de content verspreidt leent zich voor een ander doel. De belangrijkste soorten content vind je hieronder op een rij:

  • Blogs en artikelen: een blog of artikel op je webshop is de manier om kennis te delen, nieuws en achtergronden binnen de markt of je webshop te delen en tevens een slimme manier voor meer organische verkeer uit de zoekmachines. Je kunt blogs delen via je eigen webshop of platformen als Medium, Ghost of Tumblr.
  • Video’s: een video bied jou de mogelijkheid om moeilijke informatie op een andere manier te delen. Je kunt lange informatieve video’s helder en duidelijk uiteenzetten, ook visueel, een documentaire maken of juist hele korte filmpjes opnemen en delen via platformen als TikTok of Instagram Reels.
  • Infographics: een infographic is een leuke manier om statistische data visueel te maken. Het is een al dan niet bewegende illustratie met daarin tekst en beeld. Je kunt het ook gebruiken om bijvoorbeeld een proces uit te leggen. De meeste infographics worden gedeeld via Linkedin, maar ook Pinterest is populair.
  • Reviews: content hoeft niet alleen vanuit het bedrijf te komen. Ook klanten kunnen content produceren. Beoordelingen vallen ook onder deze content en versterken de klantbeleving en autoriteit van het merk. Om dit effect extra te versterken kun je bijvoorbeeld ook foto’s of video’s van klanten doorposten op je eigen social media.
  • E-books & whitepapers: een e-book of whitepaper is een slimme manier om meer e-mailadressen te verzamelen voor je e-mail marketing. Je deelt hierin kennis met de doelgroep en stelt deze informatie enkel beschikbaar in ruil voor hun e-mailadres, waarnaar je het document toestuurt.
  • Podcasts: in de huidige tijd, waar we steeds drukker zijn, bieden podcasts jouw doelgroep de mogelijkheid content te consumeren tijdens andere taken. Ze kunnen de podcast namelijk op de achtergrond luisteren. Handige plekken om je podcast te delen zijn Spotify Podcasts, Podimo, Podbean en Anker.

Retargeting

Tot nu toe hebben we het vooral gehad over online marketing voor je webshop, gericht op nieuwe bezoekers. Een misschien wel even belangrijk onderdeel is het targeten van bezoekers die de webshop reeds bezocht hebben. Je richt je bijvoorbeeld op bezoekers die een product hebben bekeken, maar niet hebben gekocht.

Je kunt bezoekers van je webshop op verschillende manieren retargeten. Dit kan door banners te tonen op andere webshops, zelfs met in die banners het product of de producten die de bezoeker eerder heeft bekeken. Dit wordt dynamische retargeting genoemd.

Doordat je de bezoeker een relevante advertentie toont én hij waarschijnlijk actief op zoek is, is retargeting een van de beste manieren van webshop marketing. Bekende retargeting platformen zijn Adcrowd, Google Display Network en Criteo.

Via het Customer Data Platform van Nextmessage kun je eenvoudig doelgroepen samenstellen, bijvoorbeeld op basis van aantal bezoeken, specifieke bezochte pagina’s of eerdere aankopen van een bestaande klant. Zo maak je retargeting nog effectiever en richt je jezelf niet alleen op de eerste aankoop, maar juist ook op herhaalaankopen.

Offline marketing

In de voorgaande alinea’s hebben we vooral gekeken naar online marketing ideeën voor jouw webwinkel. In het laatste deel van deze blog kijken we naar de manieren om jouw webshop ook offline te promoten.

Mediaaandacht

Je beseft het misschien niet altijd, maar ook journalisten zijn continue op zoek naar relevant en interessant nieuws voor hun lezers. Om die journalisten te bereiken kun je persberichten naar hen versturen. Zorg hiervoor dat je nieuwswaardige berichten hebt en op tijd communiceert. Voor offline media zoals tijdschriften en kranten wordt vaak langere tijd van tevoren gepland. Verstuur je persbericht daarom zeker 4-5 maanden van tevoren bij maandbladen en 2-3 maanden bij weekbladen. Online media hebben doorgaans een snellere doorlooptijd, maar vaak ook een lager bereik.

Zorg dat je jouw persbericht zo compleet mogelijk aanlevert, dus een compleet artikel, bijpassende foto’s en contactgegevens wanneer de journalist contact met je wil opnemen. Tot slot is het belangrijk dat je goed bereikbaar bent. Zo maak je de kans op een plaatsing zo groot mogelijk én maak je de volgende keer ook meer kans doordat de journalist weet dat hij op je medewerking kan rekenen.

Print marketing

Stuur klanten geautomatiseerd een kaartje op hun verjaardag, een brochure met de nieuwe collectie, een uitnodiging voor een evenement of een gepersonaliseerde reclamefolder. Dit zijn pas enkele mogelijkheden die kunnen met print marketing automation. Het helpt je namelijk om geautomatiseerd klanten een gepersonaliseerde print te sturen, exact op het juiste moment. Op die manier zorg je continue voor meer omzet uit bestaande klanten. Het Customer Data Platform van Nextmessage helpt jou met het optimaal inrichten van marketing automation. Gemiddeld zorgt Nextmessage voor direct 15-30% omzetgroei. Een demo plannen doe je hier.

Er zijn ook legio mogelijkheden om niet-klanten te bereiken. Je kunt bijvoorbeeld flyers laten drukken of visitekaartjes laten maken en die uitdelen. Denk na over plekken waar jouw doelgroep komt, bijvoorbeeld de kapper, het kinderdagverblijf, op school, in het zwembad of de sportschool. Zo trigger je de klanten ook offline met de juiste webshop marketing. Een andere manier om aandacht te krijgen is door een evenement te sponsoren. Je kunt dan een spandoek ophangen of een flyer toevoegen aan de goodieback.

Evenementen, markten en beurzen

Ook in B2C zijn er veel evenementen, markten en beurzen. Zoek de juiste evenementen uit om in contact te komen met jouw doelgroep. Sponsor niet alleen het evenement, maar ruimte om jouw webshop te laten zien of om direct producten te verkopen. Populaire evementen zijn ladies nights, festivals, markten, braderieën, een foodtruck festival of een vakbeurs. Denk bij het kiezen van de juiste evenementen vanuit je doelgroep: waar zijn zij aanwezig en hoe kun jij hen op een laagdrempelige manier kennis laten maken met je merk.

SMS marketing

Met SMS marketing verstuur je geautomatiseerd SMS berichten naar klanten. Dit kan zodra zij voldoen aan een bepaalde voorwaarde, bijvoorbeeld een product dat weer op voorraad is of een herinnering voor de kaartverkoop van een evenement. Dit zijn pas enkele mogelijkheden die kunnen met SMS marketing automation. Het helpt je namelijk om geautomatiseerd klanten een SMS te sturen, exact op het juiste moment. Op die manier zorg je continue voor meer omzet uit bestaande klanten. Het Customer Data Platform van Nextmessage helpt jou met het optimaal inrichten van marketing automation. Gemiddeld zorgt Nextmessage voor direct 15-30% omzetgroei. Een demo plannen doe je hier.