Omzet verhogen bij bestaande klanten: alle methodes

Lees alles over meer omzet bij bestaande klanten.

Email marketing software vanaf 8 / maand

Kies ook voor de beste email marketing software.

Probeer nu gratis

Bestaande klanten benaderen? Het is een van de manieren om meer omzet uit bestaande klanten te halen. Jouw taak als (online) marketeer, eigenaar of e-commerce manager is om het maximale uit bestaande klanten te halen. Daarvoor zijn drie manieren, met daaronder direct praktische tips. Daardoor kun je op korte termijn meer omzet uit bestaande klanten halen: omzet die vaak ook nog zeer winstgevend is doordat je reeds een klantrelatie met deze bestaande klant hebt opgebouwd.

Snelle navigatie

Duurdere producten verkopen

De eerste methode om de omzet uit bestaande klanten te verhogen is door verkopen van duurdere producten, ookwel upsells genoemd. Promoot hierbij de duurdere, en vaak ook betere producten. Je kunt dan denken aan een klant die instapt via een huismerk en vervolgens overstapt op een duurder alternatief, de upsell. Je kunt de upsells automatisch promoten, bijvoorbeeld via email marketing of het inzetten van een accountmanager die klanten pro-actief opbelt over een beter alternatief. Ook een alternatief met meer absolute marge helpt misschien niet direct in de omzet, maar wel in de winstgevendheid van deze bestaande klant.

Dezelfde producten verkopen

Om meer omzet te maken uit bestaande klanten kun je er ook voor kiezen de prijzen te verhogen. Of dit een positieve of negatieve impact heeft op de omzet ligt natuurlijk voor een groot deel aan de prijselasticiteit. Een slimme manier om te kijken naar het verhogen van prijzen is het inzetten van dynamic pricing, oftewel: dynamische prijzen. Je kijkt hiervoor naar verschillende factoren, bijvoorbeeld momenten, welk (type) product het is en welke klanten het betreft. Op die manier kom je geautomatiseerd tot beslissingen over het verhogen of verlagen van prijzen en kun je de omzet verhogen zonder tegelijkertijd omzet te verliezen. Een andere strategie kan zijn om de prijzen te verhogen, waarbij je in acht neemt dat je omzet zult verliezen. Dit kan bijdragen aan een betere winstgevendheid in plaats van puur te kijken naar omzetgroei.

Meer producten verkopen

De derde strategie is simpelweg door meer te verkopen aan bestaande klanten.

  • Bijverkopen (voor aankoop): al op de productpagina en tijdens het afrekenen kun je klanten helpen om hun bestelling compleet te maken. Door mee te denken over wat een klant nodig heeft verhoog je automatisch de gemiddelde orderwaarde, waarmee de omzet stijgt. Heb je geen relevante bijverkopen, denk dan na over mogelijkheden om het assortiment uit te breiden.
  • Verzendkosten rekenen: een andere manier is om verzendkosten te rekenen vanaf een X-bedrag, net boven de gemiddelde orderwaarde. Je stimuleert op die manier dat de klant minder vaak, maar wel meer bestelt, hetgeen goed is voor de omzet én de winstgevendheid.
  • Bijverkopen (na aankoop): stuur klanten de relevante producten die zij niet gekocht hebben nog eens op via email of in een folder. Je triggert hen die producten ook te bestellen voor een maximaal resultaat en helpt de klant tegelijkertijd door mee te denken over wat men nodig heeft.
  • Herhaalaankopen: herinner klanten aan het doen van een nieuwe aankoop, zeker handig voor verbruiksartikelen. Je stuurt zo via email een trigger naar een bepaalde periode om de klant te herinneren. Zo blijft de klant bepaalde producten continue opnieuw bestellen.
  • Heractivatie: ookwel oude klanten terugwinnen of oude klanten benaderen genoemd. Stuur geautomatiseerd emails om klanten terug te winnen. Je kunt dit via Nextmessage geautomatiseerd doen wanneer een klant een bepaalde periode niet heeft besteld.
  • Klantbehoud: stuur periodiek emails met updates, post berichten op social media of houd als accountmanager pro-actief contact met klanten. Op die manier blijf je top-of-mind bij de klant en zorg je ervoor dat je meer zult verkopen aan bestaande klanten.