fbpx

E-mail marketing trends 2022 & 2023

Lees alles over de toekomst van e-mail marketing.

Ook direct 15-30% omzetgroei?

Webshop, omnichannel of groothandel met groeiambities? Ontdek hoe het Customer Data Platform van Nextmessage jou hierbij kan helpen.

E-mail marketing trends: aan jou als ondernemer of (e-mail) marketeer de taak om op de hoogte te blijven van alle trends in e-mail marketing. Ook in 2022 en 2023 blijft e-mail marketing namelijk een marketingkanaal met een hoge ROI. Sommige e-mail trends kunnen al direct zorgen voor meer omzet uit e-mail marketing, terwijl andere op lange termijn een bijdrage leveren aan naamsbekendheid, je positionering en uiteindelijk de conversie. Kies daarom bewust met welke e-mail marketing trends jij aan de slag gaat.

Snelle navigatie

Het inzetten van artificial intelligence

Eén van de belangrijkste e-mail marketing trends voor niet alleen 2022, maar ook voor het jaar 2023 is ongetwijfeld het inzetten van artificial intelligence. Er kan worden vastgesteld dat iedereen vandaag de dag ontzettend veel e-mails ontvangt. Je dient je er dan ook bewust van te zijn dat je absoluut niet het enige bedrijf bent dat de aandacht van (potentiële) klanten probeert te trekken. Om hier in te slagen zal je jouw voornaamste concurrenten te slim af moeten zijn. Er kan worden vastgesteld dat het zomaar versturen van eenzelfde e-mail naar je volledige klantenbestand tegenwoordig niet langer werkt. Omwille van deze reden hebben heel wat ondernemingen er inmiddels voor gekozen om over te stappen op geavanceerde e-mailmarketing software. 

Gebruikmaken van bovenstaande software kan je heel wat zorgen met betrekking tot jouw e-mail marketing campagne uit handen nemen. Van belang is echter wel om te kiezen voor een software die de enorme hoeveelheid op overzichtelijke wijze beschikbaar stelt. Bovendien is het ook van cruciaal belang om te kunnen rekenen op meetbare resultaten. Tevens één van de belangrijkste trends in e-mail marketing van de voorbije jaren (maar zeker ook nog in de jaren die er nog aan zitten te komen) is om stelselmatig je strategie bij te blijven schaven. 

Allemaal leuk en aardig, maar wat doet zo’n geavanceerde e-mail marketing software dan precies? Onder meer kan deze tool je helpen in het maken van de juiste analyses. Bovendien is het ook zo dat ze op basis van AI bijvoorbeeld kan bepalen wat de meest optimale verzendtijd is voor jouw nieuwsbrieven. Voor de meer geavanceerde programma’s geldt zelfs dat ze het mogelijk maken om een winnend pad in je mailfunnel te bepalen door het uitvoeren van een zogenaamde A/B-test. Wil je anno 2022 en 2023 het volle potentieel van e-mail marketing kunnen benutten? Dan is gebruikmaken van geavanceerde software met AI zeker en vast een interessante keuze.

Less is more

Zoals hierboven al aangegeven is het in de praktijk tegenwoordig zo dat mensen en bedrijven vaak worden bestookt met een grote hoeveelheid e-mails. Dat maakt e-mail marketing in de basis net wat minder efficiënt in vergelijking met vroeger. Toch is er wel degelijk iets wat je kan doen om te voorkomen dat jouw e-mails niet of slechts gedeeltelijk worden gelezen. Eén van de voornaamste trends in e-mail marketing van vandaag is dan ook om mailings zo beknopt mogelijk te houden. 

In het meest optimale geval wordt zelfs voorkomen dat de ontvanger moet scrollen. Dit gegeven is iets anders dan vroeger. Wanneer je het design van jouw mailings al even niet onder de loep hebt genomen kan het nu dan ook de moeite waard zijn om dat te gaan doen. Door je design ietwat te vereenvoudigen kan je ervoor zorgen dat ze bondiger wordt. Probeer in ieder geval zeer to-the-point jouw boodschap te verkondigen. Simpele, korte en heldere boodschappen presteren doorgaans veruit het best.

Mobiele optimalisatie: zeker niet te onderschatten

Wanneer we het internetverbruik van een aantal jaren geleden afwegen tegenover het internetgebruik van vandaag kunnen we vaststellen dat deze behoorlijk is veranderd. Het gros van het internetverkeer wordt tegenwoordig dan ook niet langer gerealiseerd door computers en laptops, maar wel door mobiele toestellen. Denk hierbij niet alleen aan smartphones, maar ook aan tablets. De kans is dan ook zeer groot dat jouw mailing niet meer zal worden geopend op een groot, maar wel op een klein scherm. Ook dit benadrukt eens temeer het belang van de tweede trend uit deze lijst met e-mail marketing trends. Zo beknopt mogelijk je mailings samenstellen is zeer belangrijk. Nog meer dan in de voorgaande jaren al het geval was wordt het in ieder geval aangeraden om je mailings vanuit een ‘mobile first’ oogpunt op te stellen. Dit betekent concreet dat je mailings op mobiele toestellen over een overzichtelijk karakter moeten beschikken en bovendien ook een eenvoudig, niet al te druk design moeten hebben.

Implementatie van user generated content

Bovenstaande is misschien wel één van de meest opmerkelijke e-mail marketing trends van het moment. Hoe kan je er nu namelijk voor kiezen om user generated content te verwerken in jouw mailings? Dit hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Zo zou je bijvoorbeeld bepaalde reviews kunnen integreren in je mailings van producten of diensten die je graag in de kijker wenst te zetten. Voor content welke door gebruikers of klanten is geschreven geldt dat er doorgaans meer geloof aan wordt gehecht en vertrouwen in wordt gesteld in vergelijking met content die door de onderneming zelf werd gedirigeerd. 

Heel wat aankoopbeslissingen worden gemaakt op basis van reviews of klantbeoordelingen die worden gelezen. Niet alleen vergroot je dus de potentiële omzet die kan worden gerealiseerd door je mailings, daarnaast straal je tegelijkertijd als bedrijf ook (nog) meer authenticiteit en geloofwaardigheid uit. Daarnaast wordt dergelijke user generated content in de praktijk veelal ook als een stuk sympathieker ervaren ten opzichte van een klassieke reclametest. Ondanks het feit dat het misschien wel één van de meest opmerkelijke e-mail marketing trends is moet het gezegd dat ze toch zeker niet onderschat mag worden.

Zoek de interactie op met je (potentiële) klanten

Eén van de trends in e-mail marketing waar eigenlijk nog veel te weinig aandacht aan wordt besteed is het aangaan van (meer) interactie met je klantenbestand. Door het gesprek aan te gaan ontdek je wat er leeft bij je achterban en vooral ook wat je mogelijks beter kan doen. Er zijn verschillende mogelijkheden om deze interactie aan te kunnen gaan. Zo kan je bijvoorbeeld denken aan een peiling of aan bijvoorbeeld een korte quiz. Van belang is dan wel dat je hier in één van de volgende e-mails op terugkomt. Op deze manier kan de betrokkenheid bij je klantenbestand worden vergroot en zal je tot de vaststelling komen dat je mailings wellicht ook veel meer gelezen zullen worden.

Realiseer een zo persoonlijk mogelijke benadering

Eén van de e-mail marketing trends waar al vele jarenlang naar wordt verwezen, maar welke ook in 2022 en 2023 nog steeds van cruciaal belang is heeft betrekking tot het personaliseren van je mailings. Zowel voor bestaande als voor potentiële klanten geldt dat ze tegenwoordig meer dan ooit behoeften hebben aan gepersonaliseerde content. Een eenvoudig voorbeeld uit de praktijk is bijvoorbeeld de nieuwsbrief die wekelijks wordt verzonden door supermarktketen Albert Heijn. In deze e-mail worden producten aangegeven welke jij regelmatig aankoopt die tijdelijk scherper geprijsd zijn. Zo slaagt men erin om de doelgroep op de meest optimale wijze aan te spreken. Dit niet alleen met de producten waar hij of zij interesse in heeft, maar ook nog eens door het aanbieden van een concreet voordeel (zijn de lagere prijs voor de producten in kwestie). Dit is e-mail marketing op zijn best.

Verwerk e-mail marketing in je omnichannel strategie

Voor elke eigentijdse (online) marketeer geldt dat hij of zij gebruik maakt van allerhande verschillende kanalen voor het voeren van marketing. Hierbij kan er niet alleen worden gedacht aan e-mail marketing, maar ook aan bijvoorbeeld social media kanalen, de eigen website, etc. Wanneer we de actuele e-mail marketing trends, maar ook de globale trends in marketing onder de loep nemen kunnen we vaststellen dat het optimaal samen laten werken van deze verschillende kanalen ontzettend belangrijk is geworden.

Voor consumenten geldt tegenwoordig dat ze op eender welk moment graag gebruik willen maken van het kanaal dat ze op dat specifieke ogenblik het beste uitkomt. Dit heeft als gevolg dat het jouw taak is om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf aanwezig is op die kanalen waar ook je doelgroep zich op bevindt. Door alle verschillende kanalen waarop je jouw onderneming presenteert onderling met elkaar te verbinden zorg je ervoor dat alles soepel kan verlopen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om vanuit een story op Instagram te verwijzen naar de mailing die je doet. Doordat je alles uiteindelijk samenbrengt tot één globale marketingstrategie wordt ervoor gezorgd dat het één het ander alleen maar versterkt. Op deze manier kom je pas echt tot een over de hele lijn optimaal efficiënte marketingstrategie.

Besteed de nodige aandacht aan data privacy

Meer dan ooit in het verleden het geval was is de consument zich optimaal bewust van zijn of haar rechten op het gebied van privacy. Hierbij gaat het dan in het bijzonder om het delen van persoonsgegevens. In de regel is het zo dat een consument zich hier niet zo druk over maakt, dit althans op voorwaarde dat de organisatie waar zij hun data mee delen het nodige vertrouwen uitstraalt. Het is mede omwille van deze reden dat er op vlak van trends in e-mail marketing ook vaak wordt verwezen naar het creëren van een optimale transparantie. Deel open met de lezers van je mailings dat hun data veilig is bij jou. Benadruk daarenboven ook dat alle processen in lijn liggen met de zogenaamde GDPR wetgeving. Het gevolg hiervan is wel dat de lezers van je mailings kunnen verwachten dat je een gepersonaliseerd aanbod kan doen nu je daarvoor over alle essentiële data beschikt. Hiervoor geldt dan weer dat het in lijn ligt met andere e-mail marketing trends die we eerder op deze pagina al hebben aangehaald. Op deze manier worden jouw mailings namelijk uiteraard alleen maar persoonlijker en relevanter.

Een compleet nieuwe manier van metingen uitvoeren

Wanneer we de e-mail marketing trends van de voorbije jaren onder de loep nemen kan er worden vastgesteld dat er in de zomer van 2021 een belangrijke verandering plaatsvond. De introductie van de iOS15 update van Apple zorgde er toen namelijk voor dat open-rates van e-mails niet langer zuiver gemeten konden worden. Dit zorgde meteen voor heel wat paniek onder marketeers. Ondertussen is deze paniek een beetje gaan liggen. Dit gezegd hebbende heeft het er wel voor gezorgd dat je, je zal moeten focussen op andere indicatoren om het succes te kunnen meten van je e-mail marketingcampagne. Voor het jaar 2022 (en eigenlijk ook 2023) geldt dat de focus is gelegen op andere statistieken dan de open-rate waarmee marketeers de mogelijkheid hebben om te bepalen wat er wel en wat er natuurlijk vooral niet werkt binnen hun e-mail marketingstrategie. Is het belangrijkste doel van je mailing bijvoorbeeld dat ze daadwerkelijk wordt geopend en gelezen? Of is het de bedoeling dat klanten actie ondernemen en bijvoorbeeld op een bepaalde knop klikken?

Vergeet ook transactionele e-mails niet

Eén van de e-mail marketing trends waar tegenwoordig eigenlijk (geheel onterecht) opvallend weinig aandacht aan wordt besteed heeft te maken met de zogenaamde transactionele e-mails. Het gaat hierbij om de e-mails die deel uitmaken van een bepaald proces. Denk hierbij onder meer aan e-mails die worden verzonden bij:

  • Het aanmaken van een nieuw account op je website of webshop;
  • Het opvragen van een vergeten wachtwoord; 
  • De orderbevestigingen die worden verzonden; 

Voor bovenstaande en nog heel wat andere transactionele e-mails geldt dat ze vaak het ondergeschoven kindje zijn. Dit gezegd hebbende vormen ze vanuit het oogpunt van de ontvanger vitale communicatie waar men eigenlijk zelf de vragende partij voor is. Heeft iemand net een bepaalde bestelling bij je geplaatst? Dan zou je ervoor kunnen kiezen om in de orderbevestiging relevante producten weer te kunnen geven. Zo help je niet alleen je klant met voor hem of haar extra potentieel interessante artikelen, daarnaast spreekt het voor zich dat dit ook je conversies een extra boost kan geven. Zo sla je twee vliegen in één klap! Ondanks het feit dat dit wellicht één van de vaakst over het hoofd geziene trends in e-mail marketing is, is ze toch ontzettend belangrijk.

Conclusie: automatisering zet door

In alle e-mail marketing trends zie je één belangrijke overlap terug. Handmatig werk wordt steeds verder vervangen door automatisering. Minder handen, meer geautomatiseerde beslissingen, waarbij de workload verplaatst van uitvoering naar onderhoud. Begin daarom vandaag nog met het investeren in automatisering van e-mail marketing processen.

Prioriteiten: maak keuzes

Je hebt hierboven kunnen lezen over de e-mail marketing trends voor het komende jaar. Met altijd schaarse capaciteit is het belangrijk om keuzes te maken. Bepaal de relevante trends voor jouw organisatie en bepaal welke trends voor jou de meeste waarde bieden. Zo kom je uiteindelijk tot de juiste e-mail marketing roadmap voor 2022 – 2023.

Marketing automation prio?

Heb je marketing automation gekozen als één van de prioriteiten uit de e-mail marketing trends voor het komende jaar, plan dan een vrijblijvende strategiesessie en demo. Samen gaan we aan de slag met:

  • E-mail marketing: van abandoned cart tot klant heractivatiemails en e-mails gericht op het genereren van bijverkopen. Alles volledig geautomatiseerd geregeld.
  • Print marketing: geautomatiseerd gepersonaliseerde prints versturen. Denk aan flyers, brochures, ansichtkaarten en reclamefolders. Van print tot verzending.
  • SMS marketing: verstuur triggers, back-in-stock meldingen of reminders bij productlancering of de start van de kaartverkoop jouw event.

Of natuurlijk één of enkele van deze opties. Beperkte workload en maximale ROI op basis van volledig geautomatiseerde marketing automation campagnes.