fbpx

B2B e-mail marketing trends 2022 & 2023

Lees alles over de toekomst van B2B e-mail marketing.

Ook direct 15-30% omzetgroei?

Webshop, omnichannel of groothandel met groeiambities? Ontdek hoe het Customer Data Platform van Nextmessage jou hierbij kan helpen.

B2B e-mail marketing trends: aan jou als ondernemer of (B2B e-mail) marketeer de taak om op de hoogte te blijven van alle trends in B2B e-mail marketing. Ook in 2022 en 2023 blijft B2B e-mail marketing namelijk een marketingkanaal met een hoge ROI. Sommige B2B e-mail trends kunnen al direct zorgen voor meer omzet uit B2B e-mail marketing, terwijl andere op lange termijn een bijdrage leveren aan naamsbekendheid, je positionering en uiteindelijk de conversie. Kies daarom bewust met welke B2B e-mail marketing trends jij aan de slag gaat.

Snelle navigatie

De focus op privacy

Niet zozeer één van de belangrijkste B2B e-mail marketing trends, maar meer een vorm van morele plicht is het optimaliseren van de data privacy binnen je onderneming. Dit gegeven is in het bijzonder van belang wanneer er aan e-mail marketing wordt gedaan. Toen de GDPR-wetgeving werd ingevoerd in het jaar 2018 zorgde dat meteen voor het herschapen van het e-mail marketing landschap. Ondanks deze legale inspanningen wijzen recent gevoerde onderzoeken uit dat nog steeds slechts 8 procent van de merken het vertrouwen heeft dat bedrijven veilig omgaan met hun privacy gevoelige informatie. Er zijn verschillende stappen die in de praktijk ondernomen kunnen worden om de data privacy naar een gevoelig hoger niveau te tillen. Denk hierbij concreet aan: 

  • Ontvangers de mogelijkheid bieden om zich eenvoudig uit te kunnen schrijven; 
  • Ontvangers de mogelijkheid bieden om zelf aan te geven welke mailings ze willen ontvangen;

Bovenstaande keuzes zorgen ervoor dat je in één klap kan rekenen op verschillende, belangrijke voordelen. In eerste instantie krijg je de beschikking over meer data om je database te kunnen segmenteren. Bovendien is het zo dat je altijd kan rekenen op een nette, actuele mailinglijst bestaande uit alleen maar echt geïnteresseerde partijen. Tot slot zal je kunnen vaststellen dat je e-mail marketing performance kan worden verbeterd doordat ontvangers precies datgene krijgen wat ze verwachten.

De open rate is niet langer zo relevant als vroeger

Eén van de belangrijkste indicatoren die jarenlang een relatief goed beeld wist te creëren van hoe goed een e-mailmarketing strategie wist te presteren is de zogenaamde open rate. Dit jaar was deze KPI al een heel stuk minder relevant en daar komt ook in 2023 allerminst verandering in. Verantwoordelijke hiervoor is de technologiereus Apple. Zij heeft er namelijk met de invoering van niet alleen iOS 15, maar ook iPadOS 15 evenals macOS Monterey voor gekozen om de data van de Apple-gebruikers nog beter te beschermen tegen applicaties van derde partijen. Voor e-mail tracking software geldt dat ze gebruik maakt van pixels die laden wanneer de ontvanger van een e-mail deze ook daadwerkelijk opent. Op deze manier kon jarenlang vrij precies de open rate worden bepaald. 

In de lijst met belangrijkste B2B e-mail marketing trends van het moment is deze KPI echter nergens meer te bespeuren. Dat is het gevolg van het feit dat Apple er sinds de invoering van de eerder al aangehaalde updates voor heeft gekozen om alle e-mail content te preloaden. Met andere woorden, zelfs wanneer de ontvanger van een e-mail deze niet opent zal ze toch als geopend worden gemarkeerd. Wat wel één van de belangrijkste trends in e-mail marketing B2B is, is om op zoek te gaan naar alternatieve metingen voor Apple gebruikers. Het is voor bedrijven nog steeds mogelijk om de open rate op te nemen in de analyses, maar dan moet men logischerwijs wel rekening houden met een grotere foutmarge.

De realisatie van hyper personalisatie

Het doel van elke e-mail marketing campagne die wordt opgezet is uiteraard om meer omzet te genereren. De voorbije jaren is al duidelijk geworden voor marketeers dat één van de manieren om dat te doen het realiseren is van een complete personalisatie van de gebruikservaring. Niet alleen voor consumenten, maar ook voor bedrijven geldt dat ze bij het ontvangen van een niet-gepersonaliseerde e-mail doorgaans één van de volgende acties ondernemen: 

  • 68 procent verwijdert automatisch dergelijke e-mails; 
  • 54 procent kiest ervoor om zich af te melden; 
  • 45 procent voegt de e-mails toe aan de spam categorie; 
  • 29 procent wordt minder geneigd om producten te kopen;
  • 13 procent bezoekt de website van het bedrijf minder frequent;
  • 10 procent wil geen zaken meer doen met het bedrijf in kwestie;

Het niet optimaliseren van je mailings kan duidelijk een niet onaanzienlijke impact hebben. Eén van de belangrijkste B2B e-mail marketing trends (die we trouwens ook door kunnen trekken richting de consumentensector) is dan ook het aanbieden van zo optimaal mogelijk gepersonaliseerde mailings. Stel je vast dat een bepaalde zakelijke klant al diverse malen bij jou hetzelfde product heeft aangekocht? Dan zijn dit naar alle waarschijnlijkheid de meest relevante producten om in de mailings voor deze partij op te nemen.

Benut het potentieel dat AI met zich meebrengt

Niet alleen één van de voornaamste B2B e-mail marketing trends, maar ook één van de belangrijkste trends op het gebied van marketing in het algemeen is het inzetten van AI of artificial intelligence. Door de mogelijkheden te benutten die artificial intelligence met zich meebrengt wordt het in de praktijk merkbaar eenvoudiger mogelijk om meer data te halen uit je klanten, daarnaast kan dit ook nog eens heel wat sneller gebeuren. Ondanks het feit dat dit zomaar één van de belangrijkste trends in e-mail marketing voor B2B kan worden genoemd moet er in de praktijk worden vastgesteld dat heel wat marketeers er nog steeds voor kiezen om er geen gebruik van te maken. Dit niet in het minst omdat ze niet begrijpen welke precieze voordelen hier nu aan verbonden zijn. 

Bovendien is het in de praktijk ook vaak zo dat bedrijven zich een beetje bedreigd voelen door de mogelijkheden die AI met zich meebrengt. Je moet echter goed begrijpen dat AI hier niet is om je te vervangen. Wat ze wel kan doen is je workload optimaliseren en je helpen om je e-mail marketing inspanningen op punt te stellen. Concreet kan AI in de praktijk het volgende voor je betekenen:

  • Ze kan helpen om optimale onderwerpen te verzinnen; 
  • Er kunnen sterk gepersonaliseerde e-mails mee worden verzonden;
  • Ze kan de basis vormen voor een herstructurering van je e-mail marketingcampagne; 
  • AI kan helpen om je mailinglijst op te ruimen; 
  • Ze kan de basis vormen voor het genereren van nieuwe mailinglijsten;

Heb je er tot dusver nog niet voor gekozen om de mogelijkheden die artificial intelligence en machine learning met zich meebrengt te benutten voor jouw e-mail marketing campagne? Dan zal je tot de vaststelling komen dat je één van de meest beloftevolle B2B e-mail marketing trends van het moment onbenut hebt gelaten. Het is dan ook beslist tijd om daar verandering in te brengen!

E-mail marketing automation

Marketing automation is binnen verschillende onderdelen van het marketingsegment tegenwoordig ontzettend populair. Dat is niet zonder reden. Ook in deze lijst met belangrijkste B2B e-mail marketing trends kan er worden vastgesteld dat ze een plaatsje heeft verworven. In het bijzonder het opzetten van zogenaamde drip campagnes wordt tegenwoordig sterk aangeraden. Dit in het bijzonder voor het B2B-segment. Deze veelvuldig beproefde methode maakt het mogelijk om een reeks op voorhand opgestelde, geplante e-mails te versturen over een langere periode. De timing die wordt gehanteerd voor dergelijke mailings is gebaseerd op een aantal op voorhand bepaalde triggers. Concreet kan dit bijvoorbeeld het volgende betekenen:

  • De eerste e-mail wordt verzonden nadat een gebruiker zich heeft aangemeld; 
  • De tweede e-mail volgt drie dagen later; 
  • Een derde e-mail volgt nog eens vijf dagen later; 

Bovenstaande werkwijze zorgt ervoor dat een bepaalde boodschap op een geleidelijke manier over kan worden gebracht. Zo kan je jouw communicatiestrategie aanpassen aan het gedrag waar jouw doelgroep over beschikt. In ieder geval is het gebruik van drip e-mail marketing campagnes ontzettend interessant. Er zijn dan ook meerdere concrete voordelen aan verbonden zoals: 

  • De informatie wordt geleidelijk gevoed aan de ontvangers; 
  • Er hoeft niet langer gebruik te worden gemaakt van een overheersende campagne;
  • Drip e-mails zijn niet alleen doelgericht, maar ook sterk gepersonaliseerd; 

Naast bovenstaande geldt voor drip mailings eveneens dat ze er bekend om staan de betrokkenheid te vergroten. Dit niet in het minst omdat voortdurend de aandacht wordt getriggerd voor je merk. Daarnaast staan drip mailing campagnes erom bekend meer vertrouwen te creëren en leiden ze je doelgroep voorzichtig naar de verkoop funnel.

User-generated content: ook relevant binnen het B2B-segment

Nog één van de belangrijkste B2B e-mail marketing trends die haar meerwaarde dit jaar al sterk heeft laten voelen en naar alle waarschijnlijkheid alleen maar nog relevanter zal worden in 2023 is het implementeren van user-generated content in je mailings. Het kan hierbij gaan om eender welk type content welke is gecreëerd door één of meerdere zakelijke klanten van jouw onderneming. Deze content kan dan ook niet alleen worden toegevoegd onder de vorm van tekst en video’s, maar ook als afbeelding, audiobestand, etc. Wanneer je de content als bedrijf zelf hebt gecreëerd kan het geheel al snel overkomen als een soort van verkooppraatje. Dat is aanzienlijk minder het geval wanneer het gaat om user-generated content. Hier wordt binnen de consumentenmarkt al een behoorlijke tijd rekening mee gehouden, maar ook binnen het B2B-segment is dit zeer relevant.

Maak gebruik van interactieve e-mails

Dit is niet meteen één van de nieuwste trends in e-mail marketing voor B2B, maar het is er wel één die ook vandaag de dag nog steeds ontzettend relevant is. Het creëren van interactieve e-mails zorgt er in de praktijk voor dat je in één klap kan rekenen op heel wat interessante voordelen. Niet alleen realiseren ze een boost voor het consumentenvertrouwen, daarnaast kunnen ze ook de mate aan interactie die je mailings weten te realiseren aanzienlijk verbeteren. Enkele specifieke interactieve e-mail elementen die je zou kunnen overwegen voor het jaar 2023 zijn: 

  • Geanimeerde knoppen en CTA’s; 
  • Rollover elementen om het productaanbod duidelijk te maken;
  • Interactieve foto en product carrousels, gecontroleerd door de ontvanger; 
  • Zogenaamde ‘accordeon features’ voor het compacter maken van (erg) lange e-mails;
  • Peilingen en user-generated content; 

Wellicht heb je er al voor gekozen om één of meerdere van bovenstaande elementen te gebruiken in je mailings. Toch, door meerdere van deze elementen te combineren zal je tot de vaststelling komen dat je mailings alleen maar nog efficiënter en lucratiever zullen worden.

Het toepassen van een e-mail redesign

Op moment van schrijven geldt voor 81 procent van de ontvangers van een e-mail dat men ervoor kiest om deze te bekijken op een mobiel toestel. Dat is niet alleen bij consumenten, maar ook bij zakelijke partijen het geval. Dat is een behoorlijk verschil in vergelijking met vroeger. Dit is meteen ook slechts één van de in het oog springende veranderingen die door de jaren heen zijn ontstaan binnen het e-mail marketing landschap. Eén van de belangrijkste B2B e-mail marketing trends van het moment is dan ook om ervoor te kiezen om je mailings opnieuw vorm te gaan geven. Hierbij kan er rekening worden gehouden met de volgende mogelijkheden:

  • Het toepassen van animated collaging; 
  • Speel in op het bestaan van de dark-mode op mobiele toestellen;
  • Minimalisme is meer dan ooit het sleutelwoord;

Bij menig aantal B2B mailings valt het op dat de template waar gebruik van wordt gemaakt zeer waarschijnlijk werd ontwikkeld met (uitsluitend) de PC-gebruiker in het achterhoofd. Dat is tegenwoordig echt achterhaald en zou zomaar je conversie ratio sterk negatief kunnen beïnvloeden.

Laat je verschillende marketingkanalen samenwerken

Het is vandaag de dag absoluut “not done” om al je verschillende marketingkanalen los van elkaar te zien. Door bedrijven wordt steeds vaker (online) marketing gevoerd op verschillende manieren en door middel van verschillende kanalen. Denk hierbij niet alleen aan social media en e-mail marketing, maar ook aan bijvoorbeeld display advertenties in zoekmachines, etc. Het wordt steeds belangrijker om al deze verschillende kanalen met elkaar samen te laten werken. Het implementeren van een omnichannel strategie in jouw globale marketing strategie is dan ook geen overbodige luxe. Heb je bijvoorbeeld een uitstekend blogartikel geschreven dat jouw expertise als bedrijf weet te etaleren? Dan zal je bij het verspreiden van dit artikel via social media wellicht ook willen verwijzen naar de nieuwsbrief van je onderneming. Zo wordt er al op drie verschillende kanalen (zijnde je eigen website, social media & je mailinglijst) gewerkt en interactie gecreëerd met je (potentiële) klanten.

Transactionele e-mails: allerminst te onderschatten

In deze lijst met B2B e-mail marketing trends voor 2022 & 2023 willen we ook graag de nodige aandacht besteden aan het belang van uitgekiende transactionele e-mails. Toegegeven, dit zijn uiteraard geen standaard marketing e-mails. Het belangrijkste verschil met laatst genoemde is dat voor transactionele e-mails geldt dat ze:

  • Zijn gericht aan één specifieke persoon of partij;
  • Voortkomen uit een actie van de partij in kwestie;
  • Informatie bevatten die uitsluitend relevant is voor de partij in kwestie;

Voor transactionele e-mails geldt dat ze in de praktijk veel vaker worden geopend in vergelijking met louter promotionele e-mails. Recente onderzoeken hebben aangetoond dat transactionele e-mails dan ook in zomaar even meer dan 80 à 85 procent van de gevallen worden geopend door de ontvanger. Dit in tegenstelling tot louter op marketing gerichte e-mails die doorgaans slechts door 15 à 25 procent van de ontvangers worden geopend. Dat is toch een wezenlijk verschil. Ook door het potentieel van deze e-mails te benutten zou je in de praktijk een significante meerwaarde kunnen creëren voor jouw e-mail marketing strategie voor het B2B-segment.

Conclusie: automatisering zet door

In alle B2B e-mail marketing trends zie je één belangrijke overlap terug. Handmatig werk wordt steeds verder vervangen door automatisering. Minder handen, meer geautomatiseerde beslissingen, waarbij de workload verplaatst van uitvoering naar onderhoud. Begin daarom vandaag nog met het investeren in automatisering van B2B e-mail marketing processen.

Prioriteiten: maak keuzes

Je hebt hierboven kunnen lezen over de B2B e-mail marketing trends voor het komende jaar. Met altijd schaarse capaciteit is het belangrijk om keuzes te maken. Bepaal de relevante trends voor jouw organisatie en bepaal welke trends voor jou de meeste waarde bieden. Zo kom je uiteindelijk tot de juiste B2B e-mail marketing roadmap voor 2022 – 2023.

Marketing automation prio?

Heb je marketing automation gekozen als één van de prioriteiten uit de B2B e-mail marketing trends voor het komende jaar, plan dan een vrijblijvende strategiesessie en demo. Samen gaan we aan de slag met:

  • E-mail marketing: van abandoned cart tot klant heractivatiemails en e-mails gericht op het genereren van bijverkopen. Alles volledig geautomatiseerd geregeld.
  • Print marketing: geautomatiseerd gepersonaliseerde prints versturen. Denk aan flyers, brochures, ansichtkaarten en reclamefolders. Van print tot verzending.
  • SMS marketing: verstuur triggers, back-in-stock meldingen of reminders bij productlancering of de start van de kaartverkoop jouw event.

Of natuurlijk één of enkele van deze opties. Beperkte workload en maximale ROI op basis van volledig geautomatiseerde marketing automation campagnes.